Alrik de Jong
Alrik de Jong | LinkedIn Tech 11 jun 2017

WANT Chat: Pieter Jonckheer, ‘s werelds eerste brillenmaker die gebruikmaakt van een biometrische 3D-scan

Er zijn meer dan 7 miljard verschillende hoofden op deze wereld, allemaal met een verschillende vorm. Maar er is in feite slechts één vorm bril. Pieter Jonckheer kwam met zijn start-up Roger Bacon met een lumineus idee: 3D geprinte brillen op maat. Tijd voor een gesprek met deze Nederlandse innovator. “Je bent nooit te oud om een start-up te beginnen.”

Hi, kun je jezelf even voorstellen.

Eind 2014 ben ik samen met mijn achterneef Jan Berend Zweerts het bedrijf Roger Bacon begonnen. Daarvoor was ik na een studie aan de TU-Delft en een MBA aan INSEAD werkzaam in het bedrijfsleven.

Jan Berend Zweerts (links) en Pieter Jonckheer (rechts)
Hoe kwam je op het idee van de 3D-geprinte brillen op maat?

Jan Berend en ik kennen elkaar van jongs af aan. We hebben wel eens staan grappen dat we samen iets wilden ondernemen, maar dat ‘briljante’ idee ontbrak telkens. Totdat Jan Berend me wees op de enorme innovatie die gaande was in de 3D-print industrie. Konden we daar niet op mee liften?

Het lampje begon te branden toen mijn dochtertje een bril nodig had. De bril zakte van haar neus en paste niet goed op haar gezicht. We kwamen er al snel achter dat dit probleem ook bij volwassenen speelt. 3D-printing is de ideale productiemethode om dit probleem op te lossen. We zijn zonder te aarzelen aan de slag gegaan met het uitwerken van het concept en het maken van de eerste prototypes.

WaHoe gaan jullie bij Roger Bacon te werk?

We maken op maat gemaakte brillen aan de hand van een biometrische 3Dscan. Wereldwijd zijn we de eerste brillenmaker die op deze manier te werk gaat. Ons credo is: iedereen is uniek, waarom niet elke bril? De brillen zijn 100% YOURS, gepersonaliseerd en op maat. Met onze nieuwe DesignLine brillen onderscheiden we ons nog meer. Deze brillen zijn ontworpen om het uiterste uit 3D-printing te halen. Met traditioneel acetaat zouden deze brillen te kostbaar zijn om in productie te nemen.

Je hebt een idee in je hoofd en dan… Kun uitleggen wat er voor nodig was om de start-up te realiseren?

Een idee is natuurlijk niet genoeg, je moet er ook een bedrijf van kunnen bouwen. Voor het ontwikkelen van dit concept was veel technologische kennis nodig. We komen beiden van de TU-Delft, maar misten de specifieke kennis uit de optiekwereld. We moesten dus veel leren over brillen en de perfecte pasvorm. Na de eerste geslaagde tests hebben we een collectie brillen ontworpen en zijn we met een proof of concept gestart bij een handjevol opticiens in Nederland.

Jullie hebben een forse kapitaalinjectie gekregen van een investeerder. Waar viel de investeerder voor en wat betekent de injectie voor jullie bedrijf?

Nederlandse investeerders vinden tractie erg belangrijk. En met groei in Nederland, België en de Verenigde Staten konden we dat ook duidelijk aantonen. Het unieke concept in combinatie met de business case in een groeimarkt gaven de doorslag. Maar het belangrijkste was het vertrouwen in ons en het team waarmee we dit realiseren. Met deze kapitaalinjectie kunnen we verder met het doorontwikkelen van onze technologie, inzetten op meer marketing en mensen aannemen. Het stelt ons in staat om harder te groeien.

Heb je een algemene tip die je kunt meegeven aan mensen die een start-up willen beginnen?

Je bent nooit te oud om een start-up te beginnen. De tendens is dat jongeren vaak geassocieerd worden met start-ups, misschien omdat ze minder (financiële) verplichtingen hebben? Maar volg je hart en passie, als het niet lukt heb je wel iets gedaan waar je heel veel van hebt geleerd, wat je leuk vindt en wat je mee kan nemen in je persoonlijke ontwikkeling.

roger bacon
Wat is jouw visie op de toekomst van 3D-printen?

Het printen van andere materialen wordt steeds toegankelijker en printen in meerdere kleuren is nu ook al mogelijk. Daarnaast worden 3D-printers ook steeds sneller, goedkoper en nauwkeuriger. De machines die wij gebruiken om de kwaliteit te waarborgen zijn niet de ‘spaghetti printers’ die je nu al bij consumenten thuis ziet, het zijn nog grote industriële printers waar een fabriek omheen is gebouwd. Maar ook deze printers zullen goedkoper worden. In de toekomst is je op maat gemaakte bril ‘klaar terwijl je wacht’.

Wat kunnen we in de toekomst van jullie verwachten?

We geloven dat echte schoonheid in de diversiteit van mensen zit. Iedereen is uniek, dus waarom ook niet elke bril? Het is onze ambitie om mondiaal bekend te worden als het brillenmerk dat op maat gemaakte en gepersonaliseerde brillen produceert. Ik was een aantal jaar geleden in India en zag daar een boeddhistische monnik uit Nepal op bedevaart naar Bodhgaya met een Messi-shirt aan. Misschien dat hij over een aantal jaar ook een Roger Bacon bril draagt :-).

Meer WANT Chats lezen waar de innovatieve creativiteit vanaf spat? Hier lees je bijvoorbeeld ons interview met Joris Lam, de uitvinder van slimme vogelhuisjes die gratis WiFi bieden bij schone lucht.

Reageer op artikel:
WANT Chat: Pieter Jonckheer, ‘s werelds eerste brillenmaker die gebruikmaakt van een biometrische 3D-scan
Sluiten