WANT Chat: met de Sense Glove krijg je letterlijk grip op virtual reality

In virtual reality wordt er middels beeld en geluid een bijna complete 3D-omgeving gecreëerd. Die omgeving is bijna compleet, omdat er nog wel wat zintuiglijke waarnemingen ontbreken. Zoals voelen. Daar willen de makers van de Sense Glove verandering in brengen. Dankzij hun super slimme ‘handschoen’ is het mogelijk om interactie met virtuele objecten in VR ook te voelen. Wij vroegen de Nederlanders achter deze toffe innovatie aan de hand tand over de Sense Glove.

Hi, stel je even voor..

Ik ben Gijs en mijn business kaartje zegt CEO van Sense Glove. Eigenlijk is dat meer omdat ik de minst ‘technische’ in ons team ben. Ik heb een master in Strategic Product Design afgerond aan de TU Delft. Vroeger toen er minder fancy namen aan studies werden gegeven zou dit waarschijnlijk productmanagement geheten hebben.

Eigenlijk ben ik verantwoordelijk voor de zakelijke kant van Sense Glove. In een start-up betekent dit dat ik me bezig houd met het maken van een marketingplan, het helpen van klanten, het ophalen van financiering, het doen van de administratie en eigenlijk alles er tussen in.

Sense Glove

Het voelen van objecten in virtual reality; hoe zijn jullie op dit idee gekomen?

Eigenlijk zijn we begonnen met een robotische handschoen voor revalidatie, maar we hadden het idee dat er meer mogelijk was met deze handschoen. Toen hebben we een VR-headset aangeschaft. Op het moment dat je voor het eerst VR ervaart ben je verkocht. Dat gold ook voor mij.

De set die ik probeerde (HTC VIVE) had controllers, en als je in VR een object wilde oppakken moest je er een knopje voor indrukken. Voor mij was dat geen natuurlijke interactie, zoals virtual reality wel probeert na te bootsen. De potentie die we zagen van je handen weergeven in VR konden we direct uitwerken.

”Sense Glove heeft met name waarde in applicaties waar je een zo realistisch mogelijke virtuele omgeving wilt na bootsen.”

Toen we hier verder over brainstormden kwamen we er eigenlijk achter dat je ook het gevoel wilt hebben dat je iets vast pakt, anders grijp je in de lucht door het object heen. Dit konden we in theorie ook uitvoeren met het ontwerp van de robotische handschoen voor revalidatie. Zo is Sense Glove eigenlijk ontstaan.

Wat is de Sense Glove precies?

De Sense Glove is momenteel vormgegeven in een Exo-skelet rond de hand. Het meet de beweging in ieder gewricht in de hand. Hierdoor weten we altijd hoe de hand in de virtuele ruimte gepositioneerd is.

”De kracht van VR voor simulaties is onderschat.”

Door middel van het door ons zelf ontwikkelde force-feedback systeem, dat via een kabel aan het topje van je vingertopje vast zit, kunnen we de vinger als het waren afremmen. Hierdoor ervaar je dat je daadwerkelijk een object vast pakt in VR. Als we je heel snel afremmen voelt het object hard aan, als we dat langzamer doen voelt het object zachter aan. Ook zitten er nog kleine trilmotoren net boven de vingertoppen in de handschoen, deze trilmotoren kunnen je bijvoorbeeld een impressie van textuur geven.

De Sense Glove DK1 is prijzig; niet een gadget om zomaar voor je verjaardag te vragen. Voor wie is hij voornamelijk bedoeld?

Klopt, momenteel maken wij slechts 500 Sense Gloves. Deze zijn bedoeld voor ontwikkelaars van professionele VR-applicaties. Hierbij moet je denken aan bijvoorbeeld een van onze partners Ordina. Die maakt trainingsomgevingen voor de Nederlandse Marine. Deze partijen kunnen in hun eigen applicaties Sense Glove verwerken, waardoor ze natuurlijke interacties in trainingen kunnen aanbieden. Onder aan de streep maakt dat de trainingen die deze ontwikkelaars maken waardevoller.

Sense Glove

Voor welke doeleinden denken jullie dat de Sense Glove het beste kan worden ingezet?

Sense Glove heeft met name waarde in applicaties waar je een zo realistisch mogelijke virtuele omgeving wilt na bootsen. Of dat nu is omdat je mensen wilt trainen op machines of fabrieken die te kostbaar zijn om stil te laten staan voor trainingsdoeleinden, of omdat ze te gevaarlijk of te moeilijk zijn om te bereiken.

Het gebruik van VR komt in veel sectoren nog niet echt lekker op gang. Waar denken jullie dat dit mee te maken heeft?

In het zakelijke trainingssegment zie je nu dat VR veel wordt geïmplementeerd. Dat dit later komt dan verwacht, is omdat er in eerste instantie veel gefocust is op virtual reality als entertainment. De kracht van VR voor simulaties is onderschat.

”Eigenlijk is het heel raar dat we een muis heen en weer bewegen op een plat scherm om een interactie aan te gaan met de digitale wereld.”

Mede doordat er gefocust is op ‘game controllers’ die niet echt geschikt zijn voor trainingsdoeleinden is hier de potentie ook pas later van ontdekt. Dat VR nog niet massaal geadopteerd is in gaming lijkt mij een kwestie van tijd. Het is nu zo dat vooral goede content en computers ontbreken die deze grotere spellen aankunnen.

Voor goede hardware is ook goede software nodig. Met wie werken jullie samen om de Sense Glove te laten werken?

Wij zijn een hardwarebedrijf, maar schrijven onze eigen software. Dit doen we zodat programmeurs met onze hardware kunnen gaan ontwikkelen. Hiermee zorgen we er ook voor dat
alleen de interacties die wij realistisch genoeg vinden kunnen worden geïmplementeerd.

Sense Glove

Waar veel anderen VR-handschoenen (zonder force feedback) van gestures (gebaren) uitgaan om iets op te pakken, vinden wij dat je het object moet vastpakken zoals in de echte wereld. Dit noemen wij physics based-interacties.

Om content te maken die de eindgebruikers daadwerkelijk helpt, werken wij samen met software bedrijven die Sense Glove in de virtuele werelden integreren. Voorbeelden hiervan zijn Ordina, Virtual Dutchman, maar bijvoorbeeld ook Siemens.

De techniek die jullie ontwikkelen lijkt ons ook tof om terug te zien in de gamingwereld. Hebben jullie plannen om die markt ook aan te boren?

Ja, dat vinden wij ook! Echter hiervoor moet de handschoen na onze mening nog goedkoper en kleiner worden. We hebben hierover ideeën, maar daar kan ik niet al te veel over zeggen. Voorlopig zullen wij ons op zakelijke applicaties blijven focussen.

”Virtual- en augmented reality gaat de manier waarop wij computeren veranderen.”

Hoe denken jullie dat de toekomst van aanraking in VR er uit ziet voor consumenten, en voor het bedrijfsleven?

Als het aan ons ligt blijft het niet alleen bij VR, maar zal Sense Glove ook zeker worden toegepast in augmented reality en bij tele-robotica. Eigenlijk is het heel raar dat we een muis heen en weer bewegen op een plat scherm om een interactie aan te gaan met de digitale wereld.

In onze visie gaat deze interactie met de digitale wereld in de toekomst zowel voor consumenten, als het bedrijfsleven, veel intuïtiever worden. Ik denk dat het hebben van gevoel een belangrijke interactie is met de nieuwe manier van computing, die veel meer gebaseerd zal zijn op 3D-hologrammen.

Sense Glove

Misschien heb je over 10 jaar wel een augmented reality-lens en twee kleine Sense Gloves om iedere denkbare digitale taak uit te voeren. Kortom; virtual- en augmented reality gaat de manier waarop wij computeren veranderen.

Wil je meer weten over de Sense Glove, of de laatste ontwikkelingen op de voet volgen? Check dan hier hun website en Facebookpagina. Smaakte dit gesprek naar meer? Dan hebben we hier nog een aantal andere hele interessante interviews met Nederlandse startups en techbedrijven voor je klaar staan. Bijvoorbeeld deze Chat met fotograaf Renzo Gerritsen, over hoe je de beste nachtfoto’s van je favoriete stad kunt maken.

Reageer op artikel:
WANT Chat: met de Sense Glove krijg je letterlijk grip op virtual reality
Sluiten