WANT Spellenkast – iKNOW Review: gokken op kennis werkt verslavend

We schrijven doorgaans over de tofste games, gadgets en apps. Maar, ook in the real world is er nog genoeg entertainment waar je geen scherm voor nodig hebt. Juist, bord- en kaartspellen. Deze gaan we in deze nieuwe rubriek onder de loep nemen. En nee, we gaan niet op bezoek bij de plaatselijke bridgeclub, maar richten ons op (bord)spellen die leuk zijn voor niet zo jong, en niet zo oud. We schreven al eerder over Sushi GO! Dit keer aan de beurt: iKNOW.

iknow kennisspel bordspel want

iKNOW is leuk, even if you don’t know

iKNOW is een kennisspel, maar met een mega leuke twist. Naast de vragen goed beantwoorden, moet je ook gokken of de ander het goed of fout gaat hebben. Zo kun je zelfs zonder één vraag zelf goed te beantwoorden winnen, als je je tegenspeler feilloos weet in te schatten. Zelf ben ik een groot fan van kennisspellen, maar ik wilde het tegen iemand spelen die niet zo van feitjes houdt. Dus was dit een ideale oplossing. Zelfs zonder algemene kennis van zaken konden punten vergaard worden. Ondertussen hebben vele verschillende types een potje met me gespeeld, van mijn 67 jarige moeder tot jonge collega van 20 jaar oud, en allemaal vonden ze het fantastisch. Met twee spelers of met meer, het kan allemaal!

iknow kennisspel want

Inzetten op kennis

Het spel is makkelijk te begrijpen. Er is een spelbord met zes iKNOW vierkantjes en twaalf iBET rondjes. Iedereen krijgt twee pionnen, een voor iKNOW en een voor iBET. Elke ronde begint met het oplezen van een generieke vraag, waarna er aanwijzingen volgen over het antwoord. De vragen komen in vier categorieën; Aarde, Feiten en Gebeurtenissen, Producten en Kunstwerken, en Mensen. Om de beurt mag iemand een categorie kiezen. Je speelt altijd één tegen één. De twee spelers moeten, voordat iemand de aanwijzingen gezien heeft, inzetten op hoeveel aanwijzingen ze denken nodig te hebben. Daarna gok je of de ander het goed of fout gaat hebben. Het leuke is dat de vragen constant variëren van heel makkelijk (“Welke woestijn? – Sahara”, het is de grootste en ligt in Noord-Afrika – duh) naar heel moeilijk (“Welke uitzonderlijke sportman? – Reinhold Messner”, wie wéét dit?), dus je weet echt nooit zeker of je het antwoord weet. Zelfs al weet je alles over honden, dan kunnen de aanwijzingen alsnog verdomd suggestief zijn. Zoals “Het is de hond van de staat Pennsylvania”, juist ja.

Oneindig speelplezier

Omdat je per kaartje vier vragen hebt, kun je heel veel potjes spelen voordat je in herhaling gaat vallen. Ook blijft het spel verrassen qua soort aanwijzingen en qua vragen. Je kan het zo gek niet verzinnen, of er zit een vraag over tussen. Mocht je toch een keer door de vragen heen raken, dan zijn er voor weinig uitbreidingen te bestellen en zijn er nog meer varianten van dit toffe spel. Zo is er ook iKNOW Hitlist, waar je moet inzetten op hoeveel antwoorden je kunt noemen over een bepaalde vraag (“Welke Italiaanse gerechten?”). Of iKNOW All-in, waar je met meer dan twee mensen tegelijkertijd kunt raden, gokken en de vraag beantwoorden. En, voor de kleintjes is er ook iKNOW junior.

iknow kennisspel bordspel want

Wij bij Want zijn allemaal gevallen voor de charme van dit simpele, doch complexe kennis- én kansspel.