Redactie
Redactie 7 jul 2014

WANT Startup Story // Fanly

Digitalisering van retail kan op verschillende manieren: je opent een online shop, een website, eventueel een app en een social media presence. Een andere manier is een digitaal loyaliteitsprogramma. Dat laatste groeit in populariteit en winkeliers kunnen zich alle moeite besparen met het opzetten van een dergelijk programma; hiervoor zijn namelijk slimme ondernemers die een hulpende hand bieden aan kleine retailers. Jord Cuiper is zo’n ondernemer. Hij is de oprichter van Fanly: een app waarmee winkeliers in staat zijn relevante voordelen te bieden aan hun klanten waardoor het winkelen nog leuker wordt.

Voor deze Startup Story heb ik een iets andere insteek: Jord heeft de allereerste schetsen van zijn app gedeeld en samen kijken we naar het ontstaan en de toekomst van zijn platform.

Hoe is het idee ontstaan?
“Vanuit mijn werkervaring in reclame weet ik dat alles draait om merkbeleving: het kunnen toevoegen van een positieve ervaring bovenop je product. Grote merken / retailers grijpen hun kans en spelen hier op in met hun krachtige brick&click formules. Naast de winkel en online tools spelen nu ook smartphone-apps een steeds grotere rol. Mooie voorbeelden hiervan zijn Starbucks en McDonalds die hun klanten middels een app betrekt bij de winkel en beloont voor loyaliteit. Het viel mij op dat deze slimme oplossingen vaak onbereikbaar zijn voor de kleinere / lokale winkels. Door een gebrek aan kennis, financiële middelen en volume, zien zij hun speelveld verkleinen. Minder klanten, minder omzet.

Reden genoeg voor mij om een toegankelijk platform op de markt te brengen waarmee we winkeliers voorzien in hun behoefte naar (terugkerende) klanten en meer omzet. Daarbij voorzien we consumenten van relevantie, gemak en erkenning.”

(Eerste schetsen van de app. Klik op de afbeelding voor een vergroting)

 
Hoe ziet de toekomst eruit voor Fanly?
“We kunnen wel spreken van een mooie start waarbij we in de eerste zes weken meer dan 65 winkeliers hebben weten te binden en ook wekelijks het aantal downloads en het gebruik van de app zien groeien. Misschien nog wel belangrijker: we hebben heel veel geleerd. Waardevolle input om het platform verder te optimaliseren en uit te breiden.

Momenteel zijn we het team aan het versterken en zijn we in gesprek met investeerders voor een tweede financieringsronde. Hier halen we geld op om de nieuwe ontwikkelingen en landelijke uitrol van Fanly te realiseren.”

Winkeliers die hun (potentiële) klanten binden door middel van connectiviteit: een aloude formule die door onze smartphones wordt gedigitaliseerd. Relevantie en waarde toevoegen door altijd aanwezig te zijn in de broekzak van de consument. Ik ben benieuwd naar de creatieve toepassingen van de winkeliers en denk dat we in de toekomst steeds nauwer in contact staan met onze favoriete winkels.

Wil je meer nieuws over de coolste startups ontvangen? Volg Jorik hier op Twitter.

Over de contributor

Jorik Houweling schrijft op regelmatige basis voor Want.nl over Nederlandse startups. Elke keer houdt hij een kort gesprek met oprichters van interessante bedrijven. Hiervoor zoekt Jorik naar de waarde die het product of dienst toevoegt en waarom mensen het absoluut nodig hebben. Verwacht tech, online en veel future.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
WANT Startup Story // Fanly
Sluiten