WANT Startup Story // Uncover

Steve Jobs heeft het vast niet zo bedoeld, maar zou ongetwijfeld trots zijn op de meesterwerken die Uncover maakt van onze alledaagse MacBooks. Uncover tovert de achterkant van een MacBook om tot een waar kunstwerk door een custom design uit de cover te frezen. Dit doen ze in samenwerking met designers en met behulp van een laser cutter. Je kunt een eigen design indienen, kiezen uit één van de templates, of een custom design laten maken. Inmiddels gaan ze verder dan de geliefde MacBooks en blazen ze leven in alle mogelijke mass produced objecten. Denk aan skateboards, horloges, notitieboekjes en smartphone cases. Dit doen ze middels hun zogeheten laser tattoo engraver in het hartje van de Amsterdamse Wallen.

Als jongen van vijftien vroeg Victor van Uncover zich al af wat de mogelijkheden zijn met het licht achter het Apple logo op zijn PowerBook. Jaren later maakt hij een ontdekking tijdens het zachter zetten van de helderheid van zijn scherm: dit was gekoppeld aan het Apple-logo op de cover van zijn MacBook. Later leidde dit tot een experiment waarvoor hij de mogelijkheden wilde onderzoeken om een ordinary Macbook een customized en persoonlijk uiterlijk te geven. Contributor Jorik Houweling maakte kennis met Victor van Doorn om over de avonturen van Uncover te praten.

1. Hoe ben je op het idee gekomen en wat zijn de eerste ondernemersstappen geweest?
‘De ontdekking van de brightness van mijn Macbook ben ik eigenlijk direct vergeten en kwam het idee pas weer op tijdens de lancering van een vorige project, de iPhone-app Replay My Day. Toen ben ik concreet de mogelijkheden gaan onderzoeken. Na een jaar lang experimenteren, nieuwe uitdagingen en dwaalsporen heb ik de juiste snijders en monteurs gevonden om de alle expertises bij elkaar te brengen die nodig waren om Uncover te starten.’

2. Hoe ziet het ontwikkelingsproces eruit?
‘Het designen en afstemmen neemt het meeste tijd in beslag. We hebben klanten over de gehele wereld. Sommigen sturen hun eigen MacBook op, maar veel bestellen via ons een nieuwe MacBook inclusief een customized design. Soms lopen verwachting en de praktijk uiteen, dus voeren we eerst snijtesten uit om te zien of alles er mooi uitziet. Als de testen een succes zijn, bevestigen we de order en beginnen we in de schermen te snijden. In een stofvrije ruimte haalden we voorheen de schermen van de MacBook Pro’s uit elkaar. Dit is een zeer moeilijk en delicaat proces. De schermen van de MacBooks met Retina-schermen en de MacBooks Air zijn echter volledig dichtgelijmd, dus moeten we de operatie ‘live’ uitvoeren, met het scherm tweetiende millimeter onder het aluminium.’

 
3. Wat zijn de voordelen / nadelen als Nederlandse startup?
‘Het voordeel is dat je snel bekendheid ervaart; veel mensen in de Amsterdamse tech-scène kennen Uncover wel ergens van. Het grote nadeel is dat maar weinig mensen in Nederland veel geven om design en branding. Laat staan dat mensen in Nederland zo’n dure en ingrijpende personalisatie voor ondergaan (een aanpassing kost tussen de vier- en achthonderd euro). Met name in New York, San Francisco, Tokyo en Rusland wordt esthetiek en personal branding hoog gewaardeerd. Dat zorgt ervoor dat het merendeel van onze orders momenteel uit het buitenland komen.’

 
4. Hoe komen jullie in contact met artiesten als The XX en voor wie willen jullie nog graag een design maken?
‘Ik was in Londen en besloot de manager van The XX te mailen of ze tijd hadden voor een koffie. Dat hadden ze niet, maar ik kreeg later wel een mail van Jamie (één derde van The XX) dat hij een Uncover op hun stage-laptop wel zag zitten. We hebben toen een operatie ingepland in een kleedkamer van de Vredenburg toen ze daar optraden. Normaliter doen we dit soort cover switches in een stofvrij lab met zeeën van tijd, nu hadden we slechts negentig minuten voor de soundcheck. Dat was wel spannend, maar Peter (onze ‘MacBook magician‘) deed het vlekkeloos.’

 
5. Hoe ziet de toekomst er voor Uncover uit?
‘We zijn met twee spannende trajecten bezig. Je was op de opening van onze Amsterdamse popup store, Uncover Lab. Dit is ons eerste uitstapje buiten de MacBook covers en tevens een experiment om te kijken of we door middel van personalisatie mensen meer kunnen binden aan hun eigendommen. Met als einddoel dat ze minder snel geneigd zijn de producten te vervangen zodra een nieuw model uitkomt. We hebben drie maanden de tijd om die gedachten te onderzoeken en van een totaal nieuw winkelconcept – in essentie, een tattooshop voor objecten – een schaalbaar business model te maken. De eerste maand was fantastisch, dus we zitten al te fantaseren over een tweede pilot in Shoreditch, Londen. Dan moeten we wel hier nog wat milestones behalen.

Het andere avontuur dat voor de boeg staat is het opzetten van een tweede operatie in San Francisco. Er is de afgelopen tijd veel interesse getoond en we hebben een paar grotere verzoeken klaarstaan om daar ter plekke uit te voeren. Maar nu eerst Uncover Lab, Amsterdam.’

 

Over de contributor

Jorik Houweling schrijft op regelmatige basis voor Want.nl over Nederlandse startups. Elke keer houdt hij een kort gesprek met oprichters van interessante bedrijven. Hiervoor zoekt Jorik naar de waarde die het product of dienst toevoegt en waarom mensen het absoluut nodig hebben. Verwacht tech, online en veel future.
Reageer op artikel:
WANT Startup Story // Uncover
Sluiten