Daniel Koster
Daniel Koster Google 29 dec 2015

WANT x Google: gaaf overzicht van de meest-gebruikte zoektermen op Google

Het einde van 2015 is in zicht. En dat betekent uiteraard dat er op het afgelopen jaar wordt teruggeblikt. Dit kun je op diverse manieren doen, en deze manier is zeker een toffe! Google heeft namelijk een pagina opgezet waar je kunt zien waar wereldwijd en tijdens welke periode het meest op is gezocht. En per zoekterm kun je dan zien wat voor vragen er werden gesteld en meer. Wij hebben de vijf zoektermen die voor de WANT-lezer het meest relevant zijn voor je geselecteerd en allerlei toffe weetjes over dat onderwerp voor je opgesomd. Check het snel in het onderstaande!

Dé jurk

Het zorgde aan het begin van dit jaar voor flinke ophef. De jurk die wit dan wel blauw was. Wij schreven er uiteraard over en kwamen tot de conclusie dat-ie blauw is. De reden dat de kleur veranderde vergeten? Lees dan hier wat daar de reden voor is.

Maar hoe zochten wij in het begin van 2015 naar de jurk? Zoals je in de onderstaande grafiek kunt zien waren de stemmen redelijk gelijk gestemd dat-ie wit met goud of blauw met zwart was. En oh ja, een leuk feitje: In Jamaica was de interesse in de jurk het grootst. Nederland stond op de twintigste plaats qua interesse. Tof!

Cecil de leeuw

Het verhaal van Cecil was een tragische. De prachtige, iconische leeuw uit Zimbabwe werd op 1 juli door een jager afgeschoten, puur voor plezier. Het tragische verhaal was ook op WANT te vinden. Het internet reageerde verontwaardigd en dook Google op om informatie over Cecil op te zoeken.

We hielden ons in Nederland ook met Cecil bezig. Qua aandacht stonden we als land op de 29e plek, maar qua zoekopdrachten waren we écht in de leeuw geïnteresseerd, zoals je hieronder vindt. De tweede grafiek is ook opzienbarend. Die laat namelijk zien dat we in de periode rondom het doden van Cecil relatief meer zochten op leeuwenjacht dan bijvoorbeeld vossenjacht of zeehondenjacht!


Het Volkswagen schandaal

In september kwam naar buiten dat Volkswagen heeft gesjoemeld met de emissiewaarden van verschillende voertuigen. Verontwaardiging alom natuurlijk. Je kon op WANT lezen hoe Volkswagen ingenieurs uit de kerk klapten. Echter was er nog veel meer te lezen en te vertellen over Volkswagen.

Mensen vroegen zich vooral af wat er was gebeurd en wat ze er tegen konden doen. Dat vind je door te kijken naar de vragen die zij via Google stelden. Daaronder vind je een ander opvallende grafiek. Want ook Hyundai (motoren) en Takata (de airbags) hadden problemen en moesten auto’s terugroepen. Echter bleek dat Volkswagen hier veel meer online onder leed!

Water op Mars

Mars is voor WANT zeker een geliefd onderwerp. Toen er in oktober water op Mars werd gevonden leidde dit tot flink wat zoekopdrachten gerelateerd aan Mars aangezien dit flink wat consequenties had voor onze visie van Mars had (check dit artikel waarom). En ook de film ‘The Martian’ waar Matt Damon de hoofdrol in vertaalde leverde vast een bijdrage aan deze zoekopdrachten.

Het is opvallend hoe onze interesse naar Mars verdeeld is. Water op Mars betekende namelijk dat leven op Mars meer kans had en heeft. Dus vroegen we ons meteen af hoe ver Mars van ons vandaan was, hoe lang het duurt om er te komen enzovoorts. Ook als je kijkt naar de algemene interesse voor planeten steeg het aandeel van Mars. Maar het grappigste is wel dat we ons ook meer gingen afvragen of er buitenaards leven was. Op Mars of in het universum!

Star Wars

Oké, we weten allemaal nu wel dat de nieuwe Star Wars-film eind dit jaar in première ging. Wij kregen ‘m eerder te zien en waren lovend over de film. Maar de vraag die heerst is natuurlijk hoe we nog meer op Star Wars hebben gezocht in december.

In het zoeken naar Star Wars werd er natuurlijk flink gezocht op diverse personages uit de reeks, maar ook naar de verschillende eerdere films. Nederland was trouwens relatief niet zo geeky. Ons land stond op de 38e plaats van zoekopdrachten genoteerd. En oh ja, we denken dat de interesse naar Star Wars nooit ze hevig was als dit jaar. Echter was de komst van de derde film ‘Revenge of the Sith’ in 2005 goed voor twee maal zoveel zoekopdrachten!

Reageer op artikel:
WANT x Google: gaaf overzicht van de meest-gebruikte zoektermen op Google
Sluiten