This War of Mine Nintendo Switch Review

Jelle van Es 4 dec 2018 Gaming

Ik heb een paar games waar ik maar geen genoeg van krijgen en op verschillende platformen keer op keer speelt. Civilization VI is daar één van en ook Stardew Valley heb ik op meerdere platformen gespeeld. Een andere titel die hier aan voldoet is This War of Mine. Het is een game die ik op de pc, de PlayStation 4 en de iPhone heb gespeeld. En sinds kort is de game ook beschikbaar op de Nintendo Switch.

Het gaat daarbij om This War of Mine Complete Edition. Dat betekent dat je het hoofdspel krijgt, de toevoeging van verschillende personages die in de Anniversary Edition werd toegevoegd, The Little Ones-dlc en een los verhaal genaamd The Father’s Promise. Daarbij ga je aan de slag met een familie die probeert zijn menselijkheid te behouden in de wreedheid van de oorlog. This War of Mine zet je in de schoenen van een overlever in de oorlog en moet je proberen enerzijds in leven te blijven en anderzijds lastige keuzes te maken. Dit is wat ons opviel tijdens het spelen.

De basis van de game is heel goed

De basis van de game is hetgeen dat This War of Mine echt boeiend maakt. Je begint met een paar overlevers in een verlaten huis. Vanuit daar moet je materialen verzamelen dat je vervolgens kunt gebruiken om voorwerpen te maken. Denk daarbij aan een bed om op te slapen, een val waar je wat ongedierte mee kunt vangen en een kookstel om met het gevonden voedsel een maaltijd op te dienen. In de avonduren ga je op pad en probeer je in verlaten gebouwen extra materialen bij elkaar te verzamelen. Daarbij moet je wel opletten dat soldaten je niet afknallen of je in een gevecht komt met bandieten. Heelhuids terugkomen is zo al één uitdaging, laat staan met een volle rugtas. Daarnaast moet je rekening houden met handelaren die zo nu en dan bij je aan de deur komen om voorwerpen te ruilen. Alcohol en sigaretten kun je dan ruilen voor materialen, medicijnen en voedsel.

This war of mine

Ook moet je zo nu en dan keuzes maken. Zo kunnen er overlevenden bij je bij de deur aankloppen voor hulp of voor onderdak. Jouw overlevers worden vrolijk van de mogelijkheid om te helpen, maar een extra mond om te voeden met een beperkt rantsoen kan ook voor problemen zorgen. Kortom, je moet telkens keuzes maken.

This war of mine

Genoeg content en varianten

Een enkel potje spelen en tot het einde volhouden, zorgt er al voor dat je flink wat uren bezig bent. Maar er is daarna genoeg te doen met andere scenario’s en avonturen. Ook heb je de optie om zelf te bepalen met welke overlevenden je het avontuur wilt beginnen, waarbij iedereen zijn echte voordelen kent.

This war of mine

Elk avontuur is anders

Ik heb heel veel potjes gespeeld in This War of Mine en elke keer dat ik aan de slag ga, is het toch weer anders. Natuurlijk heb je het verschil in personages waarmee je aan de slag gaat, maar ook de eerste keuzes die je in de game maakt met je voorwerpen kan verschil maken. Als je gelijk je huis upgrade en daarna snel een val maakt, dan zul je op lange termijn minder last hebben van honger. Tegelijkertijd heb je dan geen ruimte voor een bed, waardoor de overlevers aan het begin meer last van vermoeidheid, wat weer tot depressie kan leiden. Kortom, telkens heb je keuzes om te maken en dat maakt het geheel lang interessant.

This war of mine

De Nintendo Switch is ideaal voor de game

Zoals wel vaker blijkt ook voor deze game de Nintendo Switch erg geschikt te zijn. Een dag en nacht-cyclus houd je gemiddeld zo’n kwartier bezig en daarmee is het ideaal om zo nu en dan de game er bij te pakken. Even onderweg in de trein een paar dagen doorspelen of ‘s avonds op de bank. Het maakt de game daardoor op lange termijn interessanter, omdat het een titel is waar je om de zoveel tijd naar terug wilt grijpen.

This war of mine

Je wilt blijven doorgaan

Tegelijkertijd merkte ik tijdens het spelen dat ik ook echt in lange sessies wilde blijven spelen. Ik wilde elke keer net wat meer materialen scoren om op die manier een bepaalde upgrade in huis te halen. Of met mijn flessen zelf gestookte drank langs gaan bij een militaire basis om daar te ruilen voor wapens en kogels, waarmee ik mijn basis weer kon beschermen van inbrekers. Kortom, een zeer waardevolle toevoeging voor de Nintendo Switch.

This war of mine

This War of Mine: Complete Edition is nu beschikbaar. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.