Warhammer 40K: Inquisitor – Martyr Review

In de tijd van Diablo 1 en 2 zag je dat veel andere ontwikkelaars met klonen kwamen om zo te profiteren van het succes van de game. Met de release van Diablo 3 is datzelfde effect echter achtergebleven. Er zijn eigenlijk geen alternatieven die dezelfde aandacht hebben gekregen of hetzelfde niveau hebben weten te behalen. Toch probeert ontwikkelaar Neocore Games het nu met de game Warhammer 4K: Inquisitor.

Zoals de naam al doet vermoeden neemt deze game je mee naar het futuristische Warhammer 40K universum waarin we al wat games hebben gezien. Dit is volgens mij echter de eerste keer dat je een dungeon crawler voorgeschoteld krijgt. In de game ga je aan de slag als een zogenaamde Inquisitor die de opdracht heeft gekregen om een nieuw gebied te bezoeken en te kijken of daar alles wel zo gaat als dat het zo moeten. En natuurlijk si dat niet het geval en krijg je als speler een veelvoud aan vijanden voorgeschoteld die je allemaal moet afmaken. Dit zijn daarbij de punten die ons opvielen.

Variatie in classes

In de game Warhammer 40K: Inquisitor – Martyr kun je aan de slag met drie verschillende classes. Je hebt de Assassin, de Crusader en de Psyker. Elk personage speelt daadwerkelijk anders en zorgt er voor dat het loont om echt te variëren tussen de personages. Met het ene personage ben je vooraal als een melee-personage aan de slag, terwijl je met de andere juist gericht schiet op de vijanden voor veel schade. Het aantal classes is wel wat minder dan Diablo 3, dus dat is wel jammer.

Warhammer 40K: Inquisitor – Martyr

Je zit er zo in

Wanneer je de game begint, dan krijg je een aantal tutorial-achtige missies voorgeschoteld. En eigenlijk hoeft dat helemaal niet. Dit is een game waar je eigenlijk zo in zit. Je snapt wat er van je gevraagd wordt en de combat wijst zich vanzelf. Zodoende wil je eigenlijk gelijk in de echte strijd gegooid worden en laten zien waar toe je in staat bent. En natuurlijk jezelf verbeteren met nieuwe wapens en vaardigheden.

Warhammer 40K: Inquisitor – Martyr

Ideaal voor co-op

Dit is een game die je in eentje kunt gaan spelen, maar net als bij Diablo 3 komt Warhammer 40K: Inquisitor – Martyr beter tot zijn recht wanneer je met vrienden aan de slag gaat. Als deze de game zelf hebben, dan kun je online met ze verbinding maken en lekker losgaan. Maar als je meer van het klassieke gevoel van samen op de bank spelen houdt, dan levert deze game dat plezier ook op.

Warhammer 40K: Inquisitor – Martyr

Genoeg content

In de game heb je een hoofdmissie die als rode draad geldt, maar het zou zonde zijn als je alleen daarmee aan de slag gaat. Deze biedt overigens wel al flink wat uren plezier, maar je moet ook zeker de verschillende zijmissies gaan proberen. Daarmee kun je niet alleen meer tijd in de game doorbrengen. Het zorgt er ook voor dat je extra experience punten kan verzamelen en nieuwe voorwerpen kan scoren. Op die manier ben je beter voorbereid op de strijd die daarna komen gaat.

Warhammer 40K: Inquisitor – Martyr

Visueel wat matig

Tegelijkertijd moeten we ook wel eerlijk zijn en stellen dat de game niet dezelfde allure heeft als Diablo 3. Naast het feit dat de game na een tijdje spelen wat eentonig kan aanvoelen, is het vooral de visuele stijl die mij niet aanstond. Het is allemaal wat mat en de herhaling in omgevingen is best wel hoog. Dat maakt het gewoon iets minder uitnodigend om avond in, avond uit met de game aan de slag te gaan.

Warhammer 40K: Inquisitor – Martyr

Warhammer 40K: Inquisitor – Martyr is inmiddels uitgebracht en is beschikbaar voor de pc, Xbox One en de PlayStation 4. Wil je meer lezen over gaming? Neem dan eens hier een kijkje.