Daniel Koster
Daniel Koster Digital 2 feb 2017

Wat gaat de Snapchat IPO voor het bedrijf én jou als gebruiker betekenen?

Het is je wellicht ter ore gekomen dat Snapchat (al jaren) naar de beurs wil. Nu gaat het hardnekkige gerucht dat dat deze week nog gaat gebeuren. Dat zal uiteraard gevolgen hebben voor het bedrijf zelf, maar ook voor jou als gebruiker. Hier zetten we de gevolgen van de Snapchat IPO voor je uiteen.

Het idee achter de Snapchat IPO is simpel: het bedrijf wil (en moet) meer geld ophalen om de concurrentie aan te gaan. Dan hebben we het bijvoorbeeld over concurreren met media als Instagram en Facebook. Die hebben ontzettend veel geld en daarom heeft Snapchat het zwaar.

Snapchat IPO

Meer dan enkel Snapchat

Ook zijn de nieuwe initiatieven, zoals de Snapchat Spectacles, niet zonder kapitaal tot stand gekomen. Wil Snap Inc. (het moederbedrijf van Snapchat) meer van dit soort toffe initiatieven initieren? Dan is een beursgang een manier.

Wat het betekent voor Snap Inc.

Een beursgang is om twee redenen goed voor Snap Inc. Ten eerste omdat er extra kapitaal wordt aangetrokken en het bedrijf zo beter kan concurreren en initiatieven kan opzetten. Ten tweede is-ie goed voor de reputatie. Wanneer mensen (veel) geld in je bedrijf willen steken lijkt het dat je succesvol bent en dat zorgt mede voor een beter imago.

Snapchat IPO

Maar de Snapchat IPO betekent ook slecht nieuws. Want Snap Inc. verliest macht. Die gaat naar de (grote) aandeelhouders toe. Daarnaast is de beursgang een risico. Het kan zijn dat je bedrijf minder waard wordt en dat is dan weer schadelijk voor de reputatie van je bedrijf.

En wat betekent de beursgang voor jou?

Ook voor jou zijn er voor- en nadelen. Zo kan Snap Inc. door meer kapitaal beter concurreren en meer innoveren. Hier zul jij de vruchten van plukken. Snapchat kan meer functies krijgen, je kunt meer producten en apps van Snap Inc. verwachten en ga zo maar door.

Snapchat IPO

Echter staat hier weer tegenover dat er meer commerciële belangen bij Snapchat opspelen. Snap Inc. moet geld verdienen en dat doe je door middel van advertenties. Je zult dus meer en meer advertenties op Snapchat gaan zien. Dat komt de gebruikservaring niet ten goede.

Maar wij zijn wel bang dat deze beursgang de Snapchat-app zelf niet ten goede zal komen.

Wordt de Snapchat IPO een succes?

Dat is dus de vraag. Wij denken dat er genoeg mensen zijn gebrand om te investeren in het bedrijf. Dat komt ook door de Spectacles. Het is namelijk geen geheim dat Snapchat het zwaar heeft door de Stories-functie van Instagram.

Maar wij zijn wel bang dat deze beursgang de Snapchat-app zelf niet ten goede zal komen. De focus zal meer op geld liggen dan voorheen. Dat betekent dus dat er meer manieren worden verzonnen om met de app inkomsten te vergaren. Dat is zelden goed nieuws voor de gebruiker.

snapchat instellingen

Verander niet (teveel) Snapchat!

Ach ja, wij hopen vooral dat Snapchat blijft door innoveren. De recente toevoeging van Snapchat emoji vinden wij bijvoorbeeld nice. Het is niet voor niets dat 2016 het jaar van Snapchat is. Dat soort dingen zullen uiteraard ook na de IPO nog van de partij zijn. Als de app maar niet door advertenties wordt overspoeld. Let’s hope so.

Reageer op artikel:
Wat gaat de Snapchat IPO voor het bedrijf én jou als gebruiker betekenen?
Sluiten