Tech 2 aug 2018 Noah Korevaar

Facebook slaat alsnog toe: WhatsApp krijgt advertenties

Privacywaakhonden keken in 2014 argwanend toe toen Facebook WhatsApp overnam. Het sociale netwerk was er destijds gelukkig vrij stellig in dat WhatsApp een simpele app zonder advertenties zou blijven. Daarmee zouden WhatsApp en Facebook ook vrijwel compleet gescheiden blijven.

Facebook: WhatsApp krijgt advertenties

Dat stelde ook de oprichters van de chat-app gerust, die vervolgens akkoord gingen met de overname. Ondertussen zijn we vier jaar verder, en hebben de oprichters van WhatsApp Facebook verlaten. Mede doordat ze het niet eens waren met de manier waarop Facebook met de privacy van gebruikers omgaat.

Oftewel, Zuckerberg en zijn vrinden hebben nu vrij spel. De afgelopen weken speculeerde men over de eventuele toekomstplannen van het bedrijf. Het hoeft nu echter niet langer bij speculatie te blijven, want sneller dan verwacht is het alsnog gebeurd: WhatsApp bevestigt officieel dat je vanaf 2019 advertenties in de app kunt verwachten.

WhatsApp Status

Hoe die advertenties precies eruit gaan zien, is nog niet bekend. Wel heeft het bedrijf bevestigd dat ze (aanvankelijk) niet tussen chatberichten geplaatst zullen worden. Commerciële berichten verschijnen aanvankelijk enkel in de status-tab van de chat-app. Oftewel, het tabblad waar bijna niemand komt.

??Lees ook: Zeven onbekende WhatsApp functies die je moet kennen

Allemaal leuk en aardig, maar de kans dat het daarbij zal blijven is nihil. We zijn nu een belangrijke drempel over, een hellend vlak. Wat houdt Facebook nu nog tegen om langzaam steeds meer advertenties te presenteren?

Overigens zijn commerciële boodschappen niet de enige manier waarop geld wordt verdiend met de chat-app. Zakelijke gebruikers betalen sinds begin dit jaar voor het gebruiken van WhatsApp Business. Dat is een platform waarmee bedrijven contact kunnen hebben met klanten. Dat is gratis wanneer bedrijven binnen 24 uur reageren, maar daarna kost het iets minder dan tien cent per bericht.

Sowieso kun je WhatsApp allang niet meer een simpele app noemen, al werkt dat ook in het voordeel van de gebruiker. De afgelopen maanden is de functionaliteit van de chat-app op rap tempo uitgebreid met nieuwe features.

Het beste wat Tech en Culture te bieden heeft

De laatste ontwikkelingen in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Reageer op artikel:
Facebook slaat alsnog toe: WhatsApp krijgt advertenties
Sluiten