Noah Korevaar
Noah Korevaar | LinkedIn Tech 22 mei 2019

Advertenties in WhatsApp: Facebook bevestigt slecht nieuws

Het is alweer meer dan vijf jaar geleden dat Facebook WhatsApp overnam. Dat gebeurde officieel op 19 februari 2014. Toen leek het onvermijdelijk dat Zuckerberg en Co. er direct advertenties op zouden slingeren.

Facebook en WhatsApp

Dat is immers het verdienmodel van Facebook. Die miljarden dollars die het bedrijf betaalde voor de chat-app moeten op de een of andere manier terugverdiend worden. Facebook is een for-profit, geen liefdadigheidsinstelling.

Toch bleven de twee diensten grotendeels gescheiden, en merkten consumenten weinig van de nieuwe eigenaar. Tot de grote geruststelling van privacy-waakhonden. Ondanks de ophef rondom Facebook van de afgelopen jaren is het bedrijf nu echter toch steeds meer bezig met WhatsApp. Oftewel, het integreren van de chat-app in het bredere verdienmodel van het bedrijf.

Eerder bleek al uit gelekte informatie dat Facebook al zijn chatdiensten middels één centraal raamwerk wil gaan verbinden. Dan hebben we het dus over Messenger, Instagram Direct en WhatsApp. Nieuws dat Zuckerberg later heeft bevestigd.

Voor het zover is, gaan gebruikers van WhatsApp in 2020 in ieder geval al iets anders merken. Facebook heeft namelijk officieel aangekondigd dat WhatsApp vanaf 2020 advertenties gaat bevatten. De advertenties zullen in de loop van volgend jaar wereldwijd uitgerold gaan worden.

Bevestigd: advertenties van bedrijven

Geruchten wezen daar al langer op, maar Facebook heeft het nieuws nu officieel gebracht tijdens het Facebook Marketing Summit. In het Status-tabblad kunnen bedrijven berichten plaatsen, vergelijkbaar met de Stories op Instagram. Net zoals reguliere berichten nemen de stories op WhatsApp het complete scherm in.

Hetzelfde geldt voor de advertenties die bedrijven daar kunnen gaan plaatsen. In plaats van de naam van je chat-contact krijg je dan de naam van het bedrijf in kwestie te zien. Inclusief een swipe-up link.

Vooralsnog blijft het daarbij, maar het is niet geheel ondenkbaar dat Facebook in de nabije toekomst meer advertentie-posities gaat introduceren. De Status-tab is gelukkig nog een gedeelte van de apps waar weinig gebruikers komen.

WhatsApp Status WhatsApp Status WhatsApp Status

Uitbreidingen WhatsApp Business

Wel gaat het bedrijf WhatsApp Business uitbreiden. Bedrijven kunnen in de toekomst ook advertenties op Facebook en Instagram plaatsen die linken naar hun WhatsApp Business-accounts. Ook kunnen bedrijven in de toekomst rijkere berichten sturen. Sterker nog, Facebook wil ervoor gaan zorgen dat consumenten producten van bedrijven binnen WhatsApp kunnen gaan bekijken. Dat blijft echter vooralsnog toekomstmuziek.

🔥Check ook: Elon Musk in handen van Apple? Zoveel had het bedrijf over voor Tesla

Twitter

Reageer op artikel:
Advertenties in WhatsApp: Facebook bevestigt slecht nieuws
Sluiten