WhatsApp krijgt toch geen advertenties, op één uitzondering na

Facebook heeft besloten om toch geen advertenties op allerlei plekken aan de populaire berichtendienst WhatsApp toe te voegen. Het team dat verantwoordelijk was voor het plaatsen van de reclame, is inmiddels ook ontbonden. Daarnaast is de gelegde basis geheel uit de code verdwenen.

Dat meldt The Wall Street Journal. De krant laat verder weten dat het moederbedrijf nog altijd van plan is om advertenties aan de Status-functie toe te voegen, zoals dat nu ook gebeurt met zusterapplicatie Instagram. Tussen de verschillende verhalen door verschijnen daar nu al advertenties. Je kunt ze wel overslaan door snel door te vegen, maar er helemaal aan ontkomen kun je niet. Dit gebeurt straks waarschijnlijk dus ook bij WhatsApp, al is de functie daar toch stukken minder populair.

WhatsApp zonder advertenties

Voorlopig blijft de populaire berichtendienst echter geheel advertentievrij. Hoe gebruikers op de advertenties gaan reageren straks valt natuurlijk te bezien. Maar het verlangen van Facebook om geld te verdienen aan de applicatie heeft al voor de nodige problemen gezorgd.

Whatsapp chatberichten
WhatsApp op je smartphone. (Afbeelding: Hayoung Jeon / EPA)

Zo besloot mede-oprichter Jan Koum in 2018 op te stappen, vier jaar nadat Facebook WhatsApp overgenomen had. Koum was het namelijk niet eens met de manier waarop het bedrijf geld wilde verdienen aan de app. Maanden voor Koums vertrek vertrok ook de andere oprichter van de dienst, Brian Acton. Hij had soortgelijke zorgen en gaf destijds als reden op dat hij het niet mee eens is met hoe Facebook met privacy en gerichte reclame omgaat.

Acton heeft later ook de bekende uitspraak ‘Delete Facebook‘ de wereld in geholpen, waarmee hij mensen probeert te overtuigen hun Facebook-account te verwijderen.

Ondertussen probeert het bedrijf natuurlijk op een andere manier te verdienen aan WhatsApp. Dat doet het door speciale accounts voor bedrijven aan te bieden, waarmee ze gemakkelijk in contact kunnen komen met klanten. Ook hier waren de oprichters het niet mee eens. Ze waren van mening dat zo’n commerciële tak voor een minder goede versleuteling zou zorgen.

The Wall Street Journal

Reageer op artikel:
WhatsApp krijgt toch geen advertenties, op één uitzondering na
Sluiten