WhatsApp test controversiële verandering voor Status-tab

WhatsApp is aan het experimenteren met een vrij controversiële nieuwe feature, al zul je de impact er van waarschijnlijk zelden tegenkomen. Het gaat om de Status-tab, die ook in jouw chat-app verwerkt zit.

WhatsApp Status algoritme

Het bedrijf is een algoritmische sortering aan het testen, op basis van relevantie. Het is dezelfde verandering die Twitter doorvoerde: berichten sorteren op basis van gedrag en relevantie, in plaats van op basis van chronologie.

Nu WhatsApp advertenties in diezelfde tab gaat introduceren, is het zaak om gebruikers zo lang mogelijk binnen de app te houden. Door status-updates slim uit te serveren, blijven gebruikers langer engaged. Althans, dat lijkt op papier het idee te zijn.

De test vindt op dit moment enkel plaats in Spanje, Brazilië en India. Volgens doorgaans zeer betrouwbare bronnen komen daar binnenkort nog meer landen bij. Het algoritme houdt bijvoorbeeld rekening met welke Status-updates jij normaal het meest checkt. Zo kunnen contacten en bedrijven niet je hele feed volspammen.

De data die nodig is om dat soort dingen te bepalen, wordt op je telefoon zelf opgeslagen en wordt niet naar de servers van WhatsApp gestuurd. Vooralsnog is het dus geen slimme truc om meer gegevens rondom gebruikersgedrag binnen te harken.

Maar goed, juich niet te vroeg. We hebben het hier nog steeds over Facebook, de eigenaar van WhatsApp. Van de nieuwe News Feed op Facebook zelf tot de nog steeds gehate algoritmes van Instagram: de techgigant heeft op dit vlak nou niet bepaald de beste reputatie.  Wordt vervolgd!

Reageer op artikel:
WhatsApp test controversiële verandering voor Status-tab
Sluiten