Wolfenstein 2 The New Colossus review: fantastische shooter

Toen we een paar jaar geleden kennismaakten met Wolfenstein The New Order waren we enigszins verrast. Het was een game van een nieuwe ontwikkelaar, die het aan had gedurfd om de grondlegger van de shooter uit te brengen zonder een multiplayer-component. Maar het was juist een schot in de roos. In plaats van een verplichte multiplayermodus, die snel zou uitsterven, focuste men zich op het verhaal, dat ijzersterk was. En nu heb je met Wolfenstein 2 The New Colossus, dat een uitstekend vervolg is.

Wolfenstein 2 The New Colossus begint op het moment dat The New Order eindigt. Het is daarom handig om voorkennis van die game te hebben, omdat personages in de game niet uitgebreid voorgesteld worden. Je moet min of meer begrijpen waar ze vandaan komen. Zeker wanneer aan het begin van de game al iets gebeurt dat behoorlijk pittig is. Als je het eerste deel hebt gespeeld, komt dat binnen. Heb je The New Order gemist, dan is de impact minder groot. Je zult er dan wel alsnog in rollen, de game is door goed genoeg voor uitgewerkt. En je zult er van genieten, want Wolfenstein 2 The New Colossus is een kwaliteitsproduct. Daarbij zijn dit de vijf sterke punten.

Wolfenstein 2 The New Colossus is lekker gewelddadig

Ik ben er altijd wel een fan van als een ontwikkelaar het aandurft om een echte 18+-game te maken. Wolfenstein 2 The New Colossus is daar een goed voorbeeld van. Vanaf de eerste minuten wordt duidelijk dat geweld niet wordt geschuwd. En het is geen geweld om geweld te verheerlijken, maar meer om personages een duidelijke rol te geven. Het zorgt er voor dat de natuurlijke haat die je al voor Nazi’s hebt, alleen maar groter wordt. Het geeft dan voldoening als je een nietsvermoedende Nazi met een bijl kunt aanpakken om hem hem zijn verdiende loon te geven.

Wolfenstein 2 the new colossus

Boeiend leveldesign

Wolfenstein 2 The New Colossus neemt je mee op reis door de Verenigde Staten, waar je heel wat locaties aan doet. Het is niet alleen een mooie variatie in setting, maar het is ook zo dat elke plek goed is uitgewerkt en dat alles uitnodig om te verkennen. Vaak is het wel duidelijk waar je naar toe moet gaan, maar wie van het vaste pad afstapt, zal merken dat er veel geheimen zijn om te ontdekken.

Wolfenstein 2

Lang genoeg

Omdat Wolfenstein 2 The New Colossus enkel een game is met een singleplayermodus, is het natuurlijk wel belangrijk dat de game genoeg te bieden heeft. Gelukkig is de game lang genoeg om je te boeien. Bovendien is het een titel die uitermate geschikt is om een tweede keer te spelen op bijvoorbeeld een hogere moeilijkheidsgraad. Ook kun je dan een iets andere verhaallijn volgen. Kortom, je krijgt genoeg game voor je geld.

Personages zijn tof

Naast het feit dat Wolfenstein 2 The New Colossus een fijne shooter is, is het ook een game waarbij het verhaal goed is uitgewerkt. Dat komt met name door de uitstekende personages. Je merkt aan alles dat er een talentvolle schrijver achter het verhaal zit en dan de acteurs er alles uit hebben gehaald. Personages komen echt tot leven en je gaat ze waarderen. Of het nou vrienden of vijanden zijn, alles is tot in de puntjes uitgewerkt.

Uitgebreid wapenarsenaal

Tot slot nog een kleine ode aan de diverse wapens die je in de game kunt gebruiken. Vanaf het begin krijg je al gelijk wat wapens om flink mee los te gaan en tijdens het avontuur vind je steeds nieuwe wapens. De meesten gebruik je om vijanden op een fijne wijze af te knallen, terwijl andere je helpen om bepaalde deuren door te komen of specifieke vijanden te verslaan. Elk wapen is echt de moeite waard om mee los te gaan, waardoor het een sterk totaalpakket is geworden.

Wolfenstein 2 The New Colossus is nu beschikbaar voor de PlayStation 4, Xbox One en pc. Volgend jaar komt de game ook uit op de Nintendo Switch. Wil je meer over gaming lezen? Bezoek dan onze speciale gamingpagina. Check ook ons interview met de stemacteurs.