Jelle van Es | LinkedIn Gaming 18 sep 2017

WRC 7 review: rallygame die van alle markten thuis is

In de wereld van de rallygames, zijn de racegames van Codemasters jarenlang het beste wat je kunt scoren. DiRT 4 en het daarvoor uitgegeven DiRT Rally zijn daar de beste voorbeelden van. In de schaduw van deze reeks vinden we de WRC-serie. Een serie die begon als echt heel erg matig, maar waarin we ook elk jaar zien dat de ontwikkelaar zijn zaakjes steeds beter voor elkaar heeft. En met WRC 7 zetten zij hun eerste echte goede rallygame neer.

WRC 7 is gebaseerd op het huidige 2017 FIA World Rally Championship. Dat betekent dat je aan de slag kunt gaan met de rallywagens van het huidige seizoen en kunt racen op bekende locaties. De stages die je worden voorgeschoteld zijn niet één op één nagebouwd, maar wel geïnspireerd op hetgeen dat je in het echt meemaakt. De enige uitzondering hierop zijn de kortere special stages, waarbij je over kleine circuits scheurt. En scheuren zul je. WRC 7 is een zeer fijne rallygame en weet via de volgende punten ons te overtuigen van zijn kwaliteit.

wrc 7

WRC 7 kent een zeer goed racegevoel

Het belangrijkste element dat een goede racegame moet hebben, is een goed racegevoel. En WRC 7 slaagt daar met vlag en wimpel. Vanaf de eerste proef die je in de game doet, zit het gelijk goed. De framerate is dik in orde, er is een goed gevoel voor snelheid en er is spanning. Elke bocht is weer een uitdaging op zich. Een te groot risico kan er voor zorgen dat je de fout in gaat en zodoende kostbare tijd verspilt, maar je wilt ook niet als een oud omaatje door de bochten gaan. Zodoende zit je van het begin tot en met het einde op het puntje van je stoel.

Een carrièremodus die de moeite waard is

Waar je in voorgaande jaren in de WRC-reeks het gevoel had dat de carrièremodus niet meer was dan een omhulsel om je daar binnen verschillende races te laten uitvoeren, daar heb je bij WRC 7 het gevoel dat je echt voortgang boekt. Je begint in het Junior kampioenschap, waarin je een aantal doelstellingen hebt. Lukt het je die te voltooien, dan krijg je na een drietal rally’s al een aanbieding om in de WRC 2-klasse te gaan rijden. En als je het daar weer goed doet, krijg je de kans om echt te laten zien wat je waard bent in de WRC-klasse. Bovendien voelen stages met een andere wagen dankzij de hogere snelheid en kracht compleet anders aan. Hierdoor is de game op lange termijn goed houdbaar.

Ziet er zeer behoorlijk uit

Het goede racegevoel uit het eerste punt wordt nog eens versterkt door het feit dat WRC 7 er behoorlijk goed uitziet. Ook dit is een punt dat in voorgaande games niet heel erg goed werd opgepakt, dus is het tof om te zien dat ze dat met WRC 7 gefixt hebben. De wagens ogen goed, er is veel detail in de omgeving en je hebt het gevoel dat de stages onderdeel zijn van een groter landschap. Als je één meter buiten de baan valt, merk je dat je niet gelijk wordt teruggezet.

Genoeg content

Met 13 rally’s en 52 diverse stages is er genoeg content om in te duiken. Bijkomend voordeel is dat stages vaak een aantal kilometers lang zijn. Daardoor is het moeilijk om ze uit het hoofd te leren en zul je in de praktijk het geen eens merken als je een stage voor een tweede keer speelt. Daar komt dan ook nog eens bij dat je met een andere wagen simpelweg een ander gevoel bij een stage krijgt. Kortom, genoeg te beleven.

Epic Stages voor de ultieme uitdaging

Wij zitten tijdens het spelen al op het puntje van onze stoel. Een klein foutje kan je positie binnen de rally behoorlijk verpesten en er zit geen rewind-functie in de game. Als je dat nog geen uitdaging genoeg vindt, dan kun je ook nog aan de slag met de zogenaamde Epic Stages. Dit zijn extra lange stages, die je vaak een kwartier lang of meer zoet houden. Het heelhuids over de finish rijden met jouw rallywagen is dan eigenlijk al een uitdaging op zich.

WRC 7 is nu verkrijgbaar op de Xbox One, PlayStation 4 en pc. Check ook onze review van PES 2018, of check wat we van Destiny 2 vonden.