Jelle van Es
Jelle van Es | LinkedIn Gaming 24 februari 2020

Playstation 5 killer of niet? Microsoft onthult Xbox Series X specs

Eind vorig jaar werd de Xbox Series X onthuld en zagen we zodoende hoe de nieuwe spelcomputer van Microsoft er uit zag. Vervolgens kregen we tussen neus en lippen dor wat informatie mee over wat we kunnen verwachten. Maar nu heeft Microsoft de sluizen der informatie geopend. En is het interessant om te zien wat Sony straks gaat doen met de PlayStation 5.

Op een blogpost van de Xbox Wire beschrijft Xbox-baas Phil Spencer wat we straks kunnen verwachten van de Xbox Series X. Hier en daar missen nog de echte harde cijfers, maar we weten nu wel meer van de nieuwe spelcomputer.

Dit gaat de Xbox Series X brengen

In de blog wordt er over gesproken dat de Xbox Series X een balans tussen kracht en snelheid brengt, waardoor het mogelijk moet zijn voor ontwikkelaars om fantastische games te maken en de gebruiker de beste ervaring krijgt. De spelcomputer gaat draaien op een speciaal gemaakt processor van AMD op basis van zijn Zen 2 en RDNA 2 architectuur. Deze moet tot vier keer de kracht van een Xbox One leveren en zorgt er voor dat ontwikkelaars toegang hebben tot 12 TFLOPS aan GPU. Dat is twee keer zoveel als de Xbox One X en acht keer zoveel als de originele Xbox One. Dit kan dan weer een hogere framerate opleveren. Waar 60 FPS nu hetgeen is waar ontwikkelaars naar toe willen werken, daar gaat de nieuwe spelcomputer 120 FPS ondersteunen als ontwikkelaars daar gebruik van willen maken.

Xbox Series X
Veel details zijn onthuld (Afbeelding: Microsoft)

In de blog wordt er met Variable Rate Shading of VRS een interessant nieuwe techniek genoemd, die volgens Microsoft is gepatenteerd. Hiermee moet het mogelijk zijn voor de ontwikkelaar om bepaalde losse effecten voorrang te geven in de GPU in plaats van alle pixels in het scherm van dezelfde waarde te voorzien. Dit moet er voor zorgen dat een hoge resolutie in combinatie met een hoge stabiele framerate gemaakt kan worden. In het verlengde hiervan wordt ook de DirectX Raytracing genoemd, wat in games op de pc al regelmatig gebruikt wordt, maar nieuw is voor de spelcomputer. Hierdoor worden lichteffecten in de game op de Xbox Series X nog mooier.

Minder wachten op de Series X

Eén van de grootste irritatiepunten van de hedendaagse spelcomputer is te vinden in de lange wachttijden tijdens een game en de tijd die het kost voordat je een game installeert. Om de wachttijden te verlagen, maakt de Xbox Series X gebruik van SSD. Microsoft beschrijft het als de volgende generatie van SSD, maar of daarmee wordt geduid op de NVMe SSD waar de PlayStation 5 naar verluid gebruik van maakt, dat is niet bekend. In combinatie met die nieuwe hardeschijf komt er een functie genaamd Quick Resume. Daarmee is het mogelijk om meerdere games in een soort pauzefase te hebben staan en je vanuit het menu het makkelijk opstart. Zo’n functie is er un al, maar dat werkt slechts met een enkele game.

Lag bij de controllers heb ik eigenlijk nooit last van, maar toch vindt Microsoft het belangrijk om de Dynamic Latency Input (DLI) voor de Xbox Series X Wireles Controller te noemen. Daarmee moet het zo zijn dat deze nog beter communiceert met de spelcomputer en de input beter wordt. Verder maakt de spelcomputer gebruik van HDMI 2.1, waardoor je aan de slag kunt gaan met zoiets als de Auto Low Latency Mode (ALLM) en Variable Refresh Rate (VRR). ALLM zorgt er voor dat dat de display wordt aangepast naar de laagste latency modus, terwijl VRR de refreshrate van de televisie aanpast aan die van de game, waardoor alles soepel loopt.

Xbox Series X
Van de Xbox Series X weten we al hoe hij er uit komt te zien (Afbeelding: Microsoft)

Tot slot benadrukt Microsoft dat ze het belangrijk vinden dat de Xbox Series X onderdeel wordt van een familie. Via Smart Delivery is het zo dat je een game slechts één keer koopt. Als straks Halo Infinite uitkomt en je koopt hem op de Xbox One, dan heb je een jaar later bij aankoop van de Xbox Series X diezelfde game voor dat platform. Cross-generation games hoef je zodoende maar één keer te kopen. Dat werkt in eerste instantie voor de games die Microsoft zelf uitgeeft. Maar het geeft ook de ontwikkelaars de mogelijkheid om er gebruik van te maken. Het is echter aan een partij als EA, Ubisoft en Activision of ze hier gebruik van willen maken. Het zou wel fijn zijn dat als je FIFA 21 straks in september op de Xbox One koopt, je het niet nog een keer hoeft te kopen wanneer de Xbox Series X in december in de winkel ligt.

Games die zijn uitgegeven op vorige generatie spelcomputers werken overigens automatisch op de Xbox Series X en maken gebruik van snellere laadtijden, verbeterde resoluties en stabielere framerates. Ook alle accessoires die je hebt gaan over.

Xbox One draadloze controller wit
Deze controller kun je gewoon houden (Afbeelding: Microsoft)

Het is dus behoorlijk veel informatie die is vrijgegeven, terwijl er tegelijkertijd ook nog wel vraagtekens zijn, zoals op het gebied van de prijs en de beschikbaarheid. En de PlayStation 5? Gaat dit een killer zijn? Eerlijk gezegd is dat nog iets te vroeg om te zeggen. Maar waar de PlayStation 4 juist op het gebied van charme wist te winnen van de Xbox One in het voortraject, daar moet ik zeggen dat hetgeen dat Microsoft nu neerzet met de Xbox Series X gewoon goed klinkt. Je kunt alles wat je nu bezit gewoon houden en het gaat mee. En de kans dat je straks twee keer dezelfde game moet kopen is kleiner geworden.

Reageer op artikel:
Playstation 5 killer of niet? Microsoft onthult Xbox Series X specs
Sluiten