Xenoblade Chronicles 2 Review: prachtige JRPG biedt diepgang

De Nintendo Switch heeft een mooi eerste jaar achter de rug. Een jaar waarin we hebben gezien hoe fijn het is om consolewaardige games altijd en overal te spelen en waarbij we heel wat toffe titels hebben ervaren. De laatste toffe game van dit jaar is Xenoblade Chronicles 2 en vult een mooi gat. We hadden immers nog niet echt een goede uitgebreide JRPG.

Xenoblade Chronicles 2 review

Xenoblade Chronicles 2 is zo Japans als dat het maar kan. Het introduceert een berg aan typisch Japanse personages. Zo is het hoofdpersonage Rex een typisch geval van een jonge vent die denkt de hele wereld wel te kunnen redden. En wordt hij uiteraard bijgestaan door een vrouwelijk personage die gezegend is met een enorme boezem en een groot gebrek aan kledij. Maar Xenoblade Chronicles 2 is meer dan dat. Het is een game die je al snel weet te boeien en dankzij zijn diepgang en zijn lange speelduur niet snel loslaat. Dit zijn daarbij de vijf sterkste punten van de game.

Xenoblade Chronicles 2

Een prachtige wereld

Vanaf het allereerste moment dat je de game opstart, weet je dat je met iets moois hebt te maken. De wereld van Xenoblade Chronicles 2 is groots en mooi. Het is een wereld die zich afspeelt in een wolkenzee en waar de mensen wonen op de rug van enorme Titans. Het komt er op neer dat je van eiland naar eiland gaat en op elk eiland weer een ander gevoel krijgt. Het is een combinatie tussen grootsheid en een zeer toffe artstijl, waardoor alles uitstekend tot leven komt.

Personages die boeien

Een goede JRPG moet een goed verhaal hebben en personages die dat verhaal dragen. Wat dat betreft valt er weinig te klagen bij Xenoblade Chronicles 2. Het hoofdpersonage Rex weet van het begin af aan te overtuigen en de personages die hem bijstaan helpen het geheel sterker te maken. Hierdoor zijn conversaties die gevoerd worden leuk om te volgen. Daarbij raad ik wel aan om de Japanse stemmen in de Nintendo eShop te downloaden. De Engelse stemmen zijn namelijk nogal matig en passen niet helemaal bij de personages.

Heel veel te doen

Een ander sterk punt aan Xenoblade Chronicles 2 is dat er zo enorm veel te doen is. Het hoofdverhaal zelf loopt natuurlijk als het rode draad door de game en boeit zeer. Maar buiten dat zijn er zo enorm veel side quests waar je in kunt vastbijten, gebruik je tijd om de vaardigheden van jezelf en je personages te verbeteren, ga je in de omgeving op zoek naar speciale vijanden om te verslaan, geef je al je geld uit in winkels en ga zo maar door. Dit is een game die je met gemak een uur of zestig, zeventig bezighoudt.

Goed vechtsysteem

Een groot gedeelte van die tijd breng je vechtend door. Daarbij is het goed om te weten dat het vechtsysteem erg goed is. Je ziet vijanden vrij rondlopen en kunt dan kiezen of je er mee wilt knokken. Als je eenmaal in een gevecht zit, dan vallen jouw personages vijanden automatisch aan. Terwijl zij dat doen, lopen de meters voor speciale aanvallen vol en kun je die op het juiste moment inzetten. Ook heb je dan nog superaanvallen om een vijand in één keer veel schade toe te brengen. Het gaat lekker snel en kent veel diepgang en het is zodoende leuk om gewoon wat extra vijanden aan te vallen en zo beter te worden.

beste Nintendo Switch-games

Grappige conversaties

Tot slot is Xenoblade Chronicles 2 een mooie combinatie tussen een serieus verhaal en tussendoor wat conversaties die lekker luchtig zijn. Dat klinkt vreemd, maar het is typisch Japans. Het is ergens wel fijn dat je vlak voor een executie van een medestrijder een grappig moment meemaakt, wat het zware karakter van de situatie een stuk luchtiger maakt. Het zorgt er alleen maar voor dat je telkens verder wilt gaan met het verhaal. En zo vliegen de avonturen in Xenoblade Chronicles 2 fijn voorbij.

Xenoblade Chronicles 2 is nu beschikbaar voor de Nintendo Switch. Wil je meer lezen over games? Bezoek dan onze speciale gamingpagina.