Xiaomi beat met goedkope gadgets Apple en Fitbit van de troon

Terwijl Apple met trots communiceert op de tweede plek in de wereldwijde verkoop van horloges te staan, racet de Chinese speler Xiaomi voorbij. Xiaomi heeft namelijk het grootste marktaandeel als we over wearables spreken.

Niet Fitbit, niet Apple, maar Xiaomi

Vooral met Fitbit gaat het niet best. Terwijl Fitbit vorig jaar nog een marktaandeel van 28,5 procent had, is dat in 2017 nog maar 15,7 procent. Een drop van maar liefst 45 procent. Xiaomi domineert het veld van wearables met 17,1 procent.

Dat neemt niet weg dat Apple ook marktaandeel moest inleveren. Sterker nog, met Apple gaat het ook goed. Apple heeft ondertussen een marktaandeel van 13 procent en heeft een stijging van 44 procent te pakken te opzichte van vorig jaar.

Logisch?

De opkomst van Xiaomi is te danken aan het leveren van prima producten voor een extreem lage prijs. En met China heeft de fabrikant natuurlijk een grote afzetmarkt te pakken. In het tweede kwartaal van 2017 verkocht Xiaomi zo’n 3,7 miljoen wearables. Fitbit verkocht er zo’n 3,4 miljoen en Apple verkocht zo’n 2,8 miljoen Apple Watches.

Gezien de prijs van een Apple Watch is Apple misschien wel de lachende derde. Fitbit is dan ook het bedrijf dat zich de meeste zorgen moet maken. Onlangs moesten 110 mensen al op zoek naar een andere baan en zit Fitbit verstrengeld in rechtszaken. Gaat de smartwatch van Fitbit voor een verschil zorgen? Wij denken van niet.

Xiaomi Mi laser projector

Prima producten voor een lage prijs

Xiaomi scoort daarnaast niet alleen goed op de wearablemarkt. De Mi laser projector brengt een complete bioscoopervaring naar je woonkamer voor lage prijs. En ook de slimme speaker Mi AI voor een belachelijk lage prijs wordt goed ontvangen. Moeten de Westerse en Zuid-Koreaanse concurrenten zich zorgen maken? Ja.

Phonearena

Reageer op artikel:
Xiaomi beat met goedkope gadgets Apple en Fitbit van de troon
Sluiten