Met deze batterij komt je elektrische auto een stuk verder

Eén van de dingen waar je altijd tegenaan loopt als je werkt met een batterij, is dat die batterij op een gegeven moment leeg is. Dat probleem heb je met je smartphone en tablet, maar ook met je elektrische fiets en auto. Waarschijnlijk zijn je problemen het grootst als je ergens met een lege batterij strandt in je EV en die beperkte actieradius is nog steeds een dingetje, waardoor mensen toch nog even wachten met een elektrische auto. Mogelijk zou het bedrijf XNRGI wat mensen van gedachten kunnen veranderen. Met hun “nieuwe” Powerchip batterij, wordt de actieradius van elektrische auto’s namelijk dramatisch groter.

Lithium-ion batterij vs. Powerchip

We hebben het woord “nieuwe” tussen aanhalingstekens gezet, omdat XNRGI in principe geen nieuwe technologieën gebruikt. Ze maken gebruik van wat er al bestaat, maar zetten die kennis op een handigere manier in. XNRGI CEO Chris D’Couto heeft alle vertrouwen in de batterij en gelooft dat het bedrijf hiermee tegelijkertijd alle problemen met lithium-ion batterijen aanpakt. Zoals we weten zitten er in elektrische auto’s doorgaans lithium-ion batterijen en deze werken met een soort slurry van grafiet op een tweedimensionale geleider. En precies zoals je zou verwachten werkt dat bij de nieuwe batterij van XNRGI net wat anders. Bij deze wordt namelijk lithium metaal gebruikt in een driedimensionale poreuze schijf van siliconen.

XNRGI batterij elektrische auto

Driedimensionale schijf met 160 miljoen gaatjes

Zoals gezegd gebruikt het bedrijf bestaande technologieën en er is dan ook niet zoveel nieuws aan de driedimensionale schijf. Deze wordt al tientallen jaren ingezet in de wereld van de halfgeleiders. Wat XNRGI hier doet is het nemen van een bewezen product uit de ene industrie en het inzetten in een andere industrie. De schijf wordt geperforeerd en krijgt tot maar liefst 160 miljoen microscopische gaatjes. Aan de ene kant krijgt het ding vervolgens een niet-geleidende coating, terwijl de andere kant een metaal behandeling krijgt om de elektrische stroom te kunnen geleiden. D’Couto geeft aan dat ze voor de metalen coating afgekeken hebben bij de chipindustrie en dat ze hier niks nieuws hebben uitgevonden.

Geen kans op explosies

Maar daar waar ze niks nieuws hebben uitgevonden, hebben ze de tech wel op een nieuwe manier ingezet. Doordat de schijf zoveel kleine gaatjes heeft, wordt de totale oppervlakte van de batterij zo’n 70 keer groter vergeleken met een tweedimensionaal oppervlak. Daarnaast zorgen de gaten ervoor dat interne kortsluitingen niet voorkomen, doordat ze allemaal fysiek van elkaar gescheiden zijn. Dit zorgt er ook meteen voor dat de batterij langer meegaat. D’Couto legt uit dat elk gaatje effectief een minuscule batterij is. Wanneer één van die batterijtjes faalt, zorgt dat er niet voor dat de rest het meteen ook niet doet of overhit raakt. Deze architectuur zou de batterij behoorlijk veilig maken en dingen als explosies moeten voorkomen.

XNRGI batterij elektrische auto's

Groter oppervlak en hogere energiedichtheid

Het hele disc systeem is ontwikkeld om aan de anode kant van de batterij ingezet te worden. Je zou de anode kunnen zien als een soort emmertje dat gevuld wordt met elektronen naarmate de batterij meer wordt opgeladen. Wanneer je vervolgens de batterij ergens voor gebruikt, raakt dit emmertje steeds leger. Doorgaans vind je bij een lithium-ion anode grafiet en een voordeel van de disc anode is dat deze zoals we weten een oppervlak heeft dat 70 keer groter is. In combinatie met het pure lithium metaal zorgt dit voor een energiedichtheid die 10 keer hoger is dan wat je bij een lithium-ion anode vindt.

Elektrische auto met 1.000 km actieradius

Het grotere oppervlak zorgt praktisch gezien ook ervoor dat de batterij sneller opgeladen kan worden en je tijdens het rijden meer power tot je beschikking hebt. Volgens D’Couto zou de Powerchip anode ervoor zorgen dat de batterij binnen 15 minuten voor 80 procent weer opgeladen is. Ook van 10 naar 90 procent gaan zou de batterij binnen een kwartiertje voor elkaar moeten kunnen krijgen. XNRGI schat verder dat de Powerchip batterij de actieradius van elektrische auto’s met maximaal 280 procent zou kunnen vergroten. Aangezien een elektrische auto doorgaans een actieradius heeft van zo’n 400 km, zou dat een uiteindelijke actieradius van iets boven de 1.000 km betekenen. Daarmee zou je op een volle lading zelfs naar Zwitserland kunnen rijden.

Lichtere batterij

Dat klinkt natuurlijk al geweldig, maar het is nog niet klaar met de geweldigheid. De Powerchip batterij zou namelijk ook nog eens een stuk lichter zijn dan de standaard lithium-ion batterij. Dat betekent dat elektrische auto’s lichter zouden kunnen worden of dat automakers bijvoorbeeld meer batterijen in de EV’s zouden kunnen stoppen. Natuurlijk is het nu de vraag wanneer we de spraakmakende batterij in actie kunnen zien. Het bedrijf verwacht dat hun batterij volgend jaar in robots, drones en motorfietsen terecht zal komen. In 2022 zou het dan eindelijk voorzichtig zover zijn voor de elektrische auto.

Overigens hangt de batterijlevensduur natuurlijk niet alleen af van de batterij zelf. Ook het apparaat en de software waar het mee te maken krijgt, kunnen behoorlijk wat invloed hebben. Zo gaat Google er bijvoorbeeld voor zorgen dat de batterij van je smartphone langer meegaat met deze nieuwe Android Q feature.

Digital Trends

Reageer op artikel:
Met deze batterij komt je elektrische auto een stuk verder
Sluiten