Gaming 15 mrt 2018 Jelle van Es

Yakuza 6 Review: Kwaliteit en zeer uitgebreid

Er was een tijd waarbij de beste games uit Japan kwamen. Toen kwam de periode van de Xbox 360 en de PlayStation 3. Het was een tijd waar Japanse ontwikkelaars niet wisten wat ze precies wilden. Daardoor werd de Japanse markt flink voorbijgestreefd. Inmiddels gaat het een stuk beter met de Japanse gamestudios. Ze weten goed om te gaan met de potentie van de huidige consoles en dat zorgt er voor dat er steeds vaker toffe games uit Japan verschijnen. Denk aan het onlangs uitgebrachte Monster Hunter World, maar ook aan games als Persona 5 en Final Fantasy XV. De nieuwste game die aan dat rijtje mag worden toegevoegd is Yakuza 6.

Yakuza 6 review

De Yakuza-reeks begon ooit op de PlayStation 2, waar we kennismaakten met Kiryu Kazuma, die onderdeel is van de Japanse Yakuza. In de verschillende delen heeft hij heel wat avonturen en ellende meegemaakt. Hij probeert zijn oude leven in Yakuza 6 definitief achter zich te laten, maar dat lukt niet helemaal. Nadat hij een gevangenisstraf heeft uitgezeten om zijn laatste rekening met de maatschappij te vereffen, komt hij toch weer in de problemen terecht.

Yakuza 6

Zijn pleegdochter Haruka is slachtoffer van een ongeluk geworden en ligt in coma te vechten voor haar leven. Bovendien komt Kiryu er achter dat zij een zoontje heeft. Hij gaat op pad om er achter te komen wat er is gebeurd en dat levert een verdomd interessant avontuur op.

Je kunt Yakuza 6 het beste omschrijven als een mix tussen een brawler en een RPG. Als Kiryu loop je door de straten van de wijk Shinjuku in Tokio en een wijk die zich bevindt in Hiroshima. Je kunt daarbij winkels betreden om voorwerpen te kopen, in de arcadehal klassieke games spelen en op straat op de vuist gaan met bad guys. Voor elk gevecht dat je aangaat of elke missie die je voltooit, verdien je specifieke soorten experiencepunten, die je weer kunt gebruiken om jouw vaardigheden te verbeteren. Wie veel vecht, zal meer experiencepunten hebben om zijn vechtstijl te verbeteren, terwijl je voor het verorberen van maaltijden weer experiencepunten krijgt die je uithoudingsvermogen verbetert. Kortom, Yakuza 6 is een game die veel inhoud heeft en waar je enorm veel kunt doen. Dit zijn daarbij de vijf sterkste punten van de game.

Yakuza 6 kent een verhaal dat boeit

Eerlijk is eerlijk, het begin van Yakuza 6 is iets waar je even doorheen moet bijten. Je krijgt een serie aan tussenfilmpjes te zien, waarin een veelvoud aan personages voorbij komen. Gelukkig wordt al snel duidelijk wie wie is en is voorkennis van voorgaande games niet heel erg belangrijk. Als je daar eenmaal door heen bent en tussen de verhaalstukken door ook wat vrijheid hebt, is de balans goed. Hierdoor kijk je ook echt uit naar nieuwe stukken die je progressie in het verhaal laat boeken. En hoe verder je daarin komt, hoe interessanter het simpelweg wordt.

Yakuza 6

Enorm hoog productieniveau

Het helpt dat het productieniveau van de game erg hoog ligt. De omgevingen waar je rondloopt zijn mooi nagemaakt. Zeker als je ooit in Tokio bent geweest, voel je je gelijk thuis. Belangrijker is echter dat alle conversaties die je voert, voorzien zijn van voice-overs. In het verleden werden alleen de echt belangrijke scenes ingesproken en werd de rest afgedaan met tekstballonnen. Daar is hier geen sprake van, waardoor de wereld veel meer tot leven komt.

Yakuza 6

Vechtsysteem werkt goed

Een groot gedeelte van de game breng je vechtend door. Of je nu op straat loopt en wordt lastig gevallen of te maken hebt met een baas van de Yakuza, alles wordt beslecht door te vechten. Gelukkig is het vechtsysteem erg goed. Zeker wanneer je in de baasgevechten terechtkomt moet je diverse combo’s zien te maken en tussendoor proberen de tegenstoten te ontwijken. Als je je Heat-meter hebt opgebouwd, dan kun je in en soort van tijdelijke Super Saiyan veranderen en er extra hard op los beuken. De pijnlijke stoten en trappen die je dan uitdeelt, worden met veel bombarie in beeld gebracht en levert voldoening op.

Yakuza 6

Tientallen sidequests

Naast het hoofdverhaal, dat echt boeiend is en je lang bezighoudt, zijn er ook nog vele sidequests die je kunt ondernemen. Daarbij krijg je soms de meest bizarre opdrachten die je moet voltooien of moet je voorbijgangers uit de brand helpen. Zo krijg je aan het begin van de game te maken met een meisje die graag wilt dat je speciale Haruka-merchandise naar haar brengt, wat minder makkelijk is dat het lijkt en krijgt je iets later te maken met een vent die je bewust treitert, omdat hij beelden wilt filmen van Yakuza die vechten. Het is een mooie luchtige afwisseling op het serieuze verhaal.

Yakuza 6

Activiteiten zijn enorm leuk om te doen in Yakuza 6

Daarnaast heb je nog een berg aan activiteiten die je kunt ondernemen. De game is gevuld met diverse minigames, waarbij je je soms verbaasd bent van de mogelijkheden en de kwaliteit. Zo heb ikzelf een half uur doorgebracht met de Live Chat-functie. Daarbij kun je chatten met Japanse (porno) modellen. Je tikt berichten door een knoppencombinatie uit te voeren en vervolgens verschijnt er een nieuw filmpje van het model, dat zich langzaam van haar kleren ontdoet. Maar je kunt ook in de straten van Hiroshima op zoek gaan naar sterke mannen om jouw honkbalteam te joinen. Of je gaat naar een karaokebar. Of je gaat naar een bar om te darten. Of speelt een klassieke game als Outrun in de arcadehal. Het is een game waar enorm veel content en liefde in zit en dat zorgt er voor dat ik echt enorm veel plezier aan Yakuza 6 heb beleefd.

Yakuza 6

Het duurt helaas nog wel even voordat Yakuza 6 in de winkels ligt. Vanaf 17 april kun je zelf met de game aan de slag. Tot die tijd is er wel een uitgebreide demo die je een idee geeft van wat je straks kunt verwachten. Wil je weten wat je nu op je PlayStation 4 kunt scoren? Check dan onze PS4-tips hier.