Lisanne Beijen
Lisanne Beijen | LinkedIn Tech 14 aug 2017

WANT Chat: Charlotte Krijger, de kracht achter het verfrissende YAYA Kombucha

Het verfrissende licht zurige drankje kombucha is steeds meer te zien in Nederland. Charlotte is producent van haar eigen drankje YAYA Kombucha. Afgelopen februari opende ze, samen met Tom, haar eigen kombuchabrouwerij en sinds mei is het drankje van eigen hand verkrijgbaar in horeca en speciaalzaken. En een primeur: Charlotte is met YAYA de eerste finalist van Pitch and Ride. Wij spraken Charlotte over het ontwikkelen en opzetten van haar eigen kombucha.

Hi, stel je even voor …

Ik ben Charlotte en werk als freelance online marketeer. Samen met Tom heb ik YAYA Kombucha gestart. Ik heb zelf altijd de wens gehad om te ondernemen en wilde graag een eet- of drinkbaar product ontwikkelen.

YAYA Kombucha
Kun je wat meer vertellen over je product, YAYA Kombucha?

Kombucha is een gefermenteerd drankje dat is gemaakt van thee, suiker en een levende startercultuur. Startercultuur bestaat uit startervloeistof en een SCOBY (Symbiotic Culture of Bacteria and Yeast), die de fermentatie op gang brengt.

Kombucha is op dit moment het snelst groeiende drankje binnen de alternatieve frisdrankencategorie in de VS. Dit komt onder andere door de groeiende vraag naar gezonde en natuurlijke voedingsmiddelen. Die vraag is er in Nederland zoals we weten ook. Kombucha bevat veel minder suiker dan een frisdrank en geen alcohol. Daarnaast is het vooral ook heel erg lekker!

YAYA Kombucha
Hoe kwam je op het idee voor YAYA Kombucha?

Tom en ik hebben beiden een diepe interesse in eten en eetcultuur. Door onze nieuwsgierigheid kwamen we in aanraking met het drankje kombucha. Tom bracht het mee uit Amerika en wilde het eigenlijk direct zelf gaan maken. In Nederland was het toen namelijk nog nauwelijks verkrijgbaar.

Eerst hebben we dus geruime tijd thuis kombucha gemaakt voor onszelf, maar ook voor vrienden. Anderhalf jaar geleden besloten we kombucha als product te gaan ontwikkelen om op de markt te brengen.

”De grote uitdaging voor ons is niet weten hoe de Nederlandse consument hier op zal reageren.”

Wat zijn de eerste stappen die je neemt bij het beginnen van je eigen frisdrankmerk?

Als je een frisdrankproducent wil worden, is het handig als je gevoel hebt voor trends, de markt en dat je in staat bent te bepalen waar de kansen liggen. Wanneer je weet wat je wil maken, zal je een recept moeten ontwikkelen en een producent moeten vinden. Of je doet het helemaal zelf en start je eigen brouwerij, zoals wij gedaan hebben. Vervolgens moet je een master worden in het maken van jouw product en iets creëren waar je 200 procent achter staat.

YAYA Kombucha
Welke app, website en/of platform heeft je vooruit geholpen bij het opstarten van je eigen bedrijf?

Basecamp! Basecamp is platform dat helpt bij project management & team communicatie. Je kunt Basecamp gebruiken om communicatie te organiseren, projecten overzichtelijk te maken en om een centrale plek te hebben waarop iedereen die betrokken is bij je startup bereikbaar is. Het opzetten een brouwerij bestaat uit duizenden kleine taakjes die allemaal met elkaar te maken hebben. Apparaat A moet “compatibel” zijn met apparaat B en zo verder. Onze leveranciers komen uit heel Europa wat betekent dat wij een zeer strakke planning hebben moeten bijhouden.

Waar lag voor jou de grootste uitdaging bij het voorstellen van je drankje aan het grote publiek?

Wij hebben gekozen voor kombucha omdat het een nieuwe categorie frisdrank is en veel spannender dan nog een cola of tonic erbij. De grote uitdaging voor ons is niet weten hoe de Nederlandse consument hier op zal reageren. Gelukkig is dat tot nu toe heel erg positief, wat betekent dat we kunnen gaan opschalen.

”Wij zijn geen microbiologen maar ik heb er wel eentje in mijn telefoonlijst staan! Je moet niet bang zijn om hulp te vragen.”

Hoe zorg je ervoor dat YAYA Kombucha (steeds meer) bekendheid krijgt, naast het op meer plekken te verkopen?

We zijn zes maanden voor de lancering begonnen met gesprekken voeren met mogelijke verkooplocaties. We zijn heel kritisch geweest op waar we ons product wilden introduceren. De locaties moesten goed aansluiten bij ons merk en de mensen die er werken moesten fan zijn van ons product.

Tot nu toe werkt deze mond-tot-mondreclame heel erg goed voor ons. Online, op social media, maar ook gewoon face-to-face. En, we hebben ons product zo ontworpen dat het zichzelf verkoopt. Alles moet tegenwoordig Instagrammable zijn.

YAYA Kombucha
Wat is voor jou belangrijk of essentieel geweest om de productie van YAYA Kombucha mogelijk te maken?

De feedback van mensen uit de horeca is essentieel geweest. Het team van Sterk Amsterdam heeft onze samples vanaf het begin geproefd en ons steeds eerlijke feedback gegeven. Daarnaast is een supportnetwerk van mensen met bijzondere ervaring of kennis van belang. Wij zijn geen microbiologen maar ik heb er wel eentje in mijn telefoonlijst staan! Je moet niet bang zijn om hulp te vragen.

Verder is het fijn als je ergens talent voor hebt, maar als je niet volhoudt, kom je alsnog nergens. En er moet ook gewoon productie gedraaid worden, dus tegenwoordig staan we elk weekend te bottelen. Dat hoort er ook bij.

”Oefen, oefen, oefen. Ook al heb je je verhaal al 100 keer gedaan, het is veel lastiger dan je denkt!”

Voor een grote groep mensen is YAYA Kombucha wellicht te prijzig om iedere dag te drinken. Heb je de ambitie die groep mensen wel te bereiken?

Wij denken dat kombucha over een paar jaar landelijke bekendheid zal hebben. Vergelijkbaar met IPA. Dat was ook ineens ‘normaal’ en overal verkrijgbaar. Ik verwacht ook dat er dan veel meer kombuchamakers op de markt gaan zijn dus het gaat erg spannend worden! In de VS staan er aparte kombuchakoelkasten in de supermarkt en ik zie dit over een paar jaar ook hier gebeuren. Met zo’n infrastructuur en beschikbaarheid is het logisch dat je meer mensen en klanten bereikt.

Kombucha valt volgens de Nederlandse wet in de frisdrankcategorie, maar eigenlijk is het een heel nieuw segment. Je kunt de prijs dus beter vergelijken met een lokaal gebrouwen biertje, een heel goede koffie of vers sap. Al deze dranken worden met grote zorgvuldigheid gemaakt met goede natuurlijke ingrediënten.

YAYA Kombucha
Hoe denk je dat grote frisdrankmerken in de toekomst zullen omgaan met de groeiende vraag naar ‘gezondere’ alternatieven?

Ik verwacht niet dat de grote spelers veel zullen innoveren en dit werk liever overlaten aan de startups. En zodra iets een bewezen succes is, dan is er sprake van een overname. Zo kunnen de grote spelers marktaandeel inkopen en geld besparen in R&D. Recent heeft Pepsico in Amerika kombuchaproducent Kevita overgenomen.

Maar hey, gefeliciteerd, jullie staan in de finale van Pitch and Ride! Hoe gaat het daarmee?

Goed! We staan in de finale, dus dat is natuurlijk superspannend. Het startkapitaal van 10.000 euro en een jaar lang SEAT Ibiza rijden wil ik nu natuurlijk écht winnen. Ik ga wel nog even goed aan mijn pitch werken, want het is écht lastiger dan je denkt.

Welke tip kun je mensen meegeven om binnen een kilometer je idee succesvol te pitchen?

Oefen, oefen, oefen. Ook al heb je je verhaal al 100 keer gedaan, het is veel lastiger dan je denkt!

Tot slot, welke technologieën helpen jou om YAYA Kombucha succesvol in de markt te zetten?

Kombucha is een oerproduct en wordt ambachtelijk gemaakt. Wel maken we dagelijks gebruik van allerlei techniek om de kwaliteit en consistentie van het product te meten, denk aan pH-meters en tools om suikergehalte en ethanol (alcohol) te meten.

Charlotte is dus de eerste finalist van de Pitch and Ride. Voor de bekendmaking van de overige finalisten moet je helaas nog even geduld hebben. Ben je benieuwd geworden naar YAYA Kombucha en wil je het zelf proeven? Dat kan! Op de website vind je alle verkoopadressen, van Zwolle tot Rotterdam. Hou ook YAYA Kombucha’s Instagrampagina in de gaten voor de laatste ontwikkelingen en nieuwe verkooppunten. Voor nu wensen wij Charlotte natuurlijk veel succes tijdens de finale van Pitch and Ride!

In samenwerking met SEAT

Reageer op artikel:
WANT Chat: Charlotte Krijger, de kracht achter het verfrissende YAYA Kombucha
Sluiten