Rutger Houweling
Rutger Houweling Uncategorized 22 jan 2014
Leestijd: 3 minuten

Youngsters // Meet Alexander Klöpping, oprichter van online kiosk Blendle

Welkom bij onze rubriek Youngsters. Contributor Rory de Kluijver schrijft elke week over de meest inspirerende en ondernemende Youngsters die van onschatbare waarde zijn – of al zijn geweest – in de geschiedenis van internet. Deze week is Alexander Klöpping, oprichter van online kiosk Blendle aan de beurt.

Alexander Klöpping

Alexander Klöpping, de spraakzame nerd van de nieuwe generatie. Tegenwoordig is hij niet meer weg te denken uit publiekstrekker De Wereld Draait Door. Bijnamen als techpionier, internetgoeroe en innovatiebeest. Je kunt het zo gek nog niet noemen. Voor Alexander lijkt het de normaalste zaak van de wereld. En als hij de kans krijgt dan relativeert hij zijn deskundigheid. Bescheiden, die jongen uit Oss.

Momenteel torpedeert hij zijn brede technologische kennis over de nieuwe media aan de hoogleraren van de Universiteit van Amsterdam. De master Nieuwe Media is de laatste stap op weg naar de titel: volleerd Technoviking! Al op zestienjarige leeftijd richtte hij het internetbedrijf The Gadget Company op. In 2005 studeerde hij in de Verenigde Staten, een half jaar op een Democatisch georiënteerde universiteit en een half jaar op een Republikeinse en deed mee aan de campagne van beide partijen. En schreef een scriptie over de Obama-campagne. Vanaf 2008 schreef hij als broekie (in pak) voor Jort Kelders website 925.nl. Alles wat telt van 9 uur ‘s ochtends tot 5 uur ‘s middags.

Van contributor naar redactiechef, van redactiechef naar presentator. De jonge Alexander was snel uitgeleerd. Van 9 tot 5 was voor hem net even te kort. Overlopen van energie en passie voor technologie en innovatie ging hij op zoek naar het volgende avontuur. Het was tijd voor Televisie. Van een beetje aandacht deinst deze zelfbenoemde nerd niet terug. “Een nerd met ballen” noemt hij zichzelf wel eens liefkozend. Zijn bekendheid dankt hij uiteraard volkomen aan zijn – als regelmatig terugkerende – internetdeskundige en gadgetrecensent in de Wereld Draait Door. Het hart van Matthijs van Nieuwkerk én de trouwe kijkers heeft hij inmiddels verovert. Hij demonstreerde daar o.a. de iPad, Kinect en becommentarieerde de opmars van de sociale media, Wikileaks en het privacybeleid van Facebook.

In 2013 richtte hij de website Universiteit van Nederland op. Inspirerende hoogleraren, dubieuze vragen en bizarre onthullingen. Zelf gaf hij bij de DWDD University drie colleges over de geschiedenis, het heden en de toekomst van Silicon Valley. Bekijk hieronder het eerste college. Alle drie de colleges zijn hier te vinden.

Stilzitten is niet de sterkste kant van internetjournalist Alexander. Zijn meest recente project is de online kranten-kiosk Blendle, die hij aan het opzetten is samen met partner Marten Blankesteijn. Hij is duidelijk gefrustreerd over het feit dat goede krantenartikelen niet los online te lezen zijn. Daar moest dus een oplossing voor komen!

In Blendle blader je door kanten en tijdschriften. Je volgt vrienden, collega’s en BN’ers en leest de artikelen waarvan zij vinden dat je ze niet mag missen. En het mooiste: je betaalt alléén voor wat je leest. De iTunes voor de journalistiek wordt het genoemd. Dus, “koop geen krant, maar koop een artikel” is het devies.

Maar er is één probleem met Blendle. Het is een gesubsidieerde reddingsboei voor oude media. Geflankeerd door twee oudmediale hoofdredacteuren – respectievelijk die van de NRC en de Volkskrant – zat Alexander een kwartier lang gratis reclame te maken voor zijn pet project bij Matthijs van Nieuwkerk. Een goed contact, dat zeker. Maar nieuw? Helaas niet.

Of Blendle ontbijten 2.0 wordt moet de toekomst maar uitwijzen. Voorlopig zitten we nog gewoon met een boterham dikke plak oer-Hollandse oude kaas en een bakkie pleur achter een papieren Volkskrantje of NRC. De Vastgeroeste verdienmodellen van de gerenommeerde kranten werken nog uitstekend en zijn nog succesvol. Maar de toekomst zal het succes van dit ‘innovatieve’ idee uitwijzen. Alexander Klopping lacht vooralsnog in zijn vuistje: de 11.853 mensen die staan te springen om de eerste artikelen van Blendle te lezen zijn er niet voor niets. En feit blijft dat media Nederland stikjaloers is op de nieuwe-media nerd. Zo liet Filemon Wesselink al weten dat hij gefrustreerd was over hoe gemakkelijk het de succesvolle Alexander afgaat.

Alexander: tot aan de sterren en daar voorbij!

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere zaterdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Reageer op artikel:
Youngsters // Meet Alexander Klöpping, oprichter van online kiosk Blendle
Sluiten