Mark Hofman
Mark Hofman | LinkedIn Tech 4 feb 2020

YouTube leverde Google (dankzij advertenties) 15 miljard dollar op in 2019

YouTube heeft Google in 2019 zo’n 15 miljard dollar opgeleverd, dat maakt moederbedrijf Alphabet bekend. Het is de eerste keer, in de vijftien jaar dat Google eigenaar is van het videoplatform, dat dit soort cijfers gedeeld worden.

Alphabet, het moederbedrijf van Google, heeft de fiscale cijfers voor het vierde kwartaal naar buiten gebracht. Onder nieuwe CEO Sundar Pichai werd bekend dat YouTube niet alleen goed is voor $15 miljard omzet, maar ook dat het videoplatform in de laatste drie maanden 5 miljard dollar om wist te zetten vanuit advertenties.

YouTube goed voor 15 miljard dollar

Sinds de overname van YouTube in 2006, waar een bedrag van 1,65 miljard dollar mee gepaard ging, deelde Google nog nooit hoeveel het platform opleverde. Onder de nieuwe Alphabet CEO Sundar Pichai, die eind vorig jaar het stokje overnam van Larry Page en Sergey Brin, komt daar dus verandering in. Met de bekendmaking van de vierde kwartaalcijfers, liet het bedrijf ook weten wat advertenties op YouTube in 2019 hebben opgeleverd voor Google.

Op jaarlijkse basis waren de advertenties op YouTube in 2019 goed voor een omzet van 15 miljard dollar, dat is 10 procent van de gehele omzet die Google het afgelopen jaar wist te behalen. En ook in vergelijking met andere bedrijven en platformen liegen de cijfers er niet om. De advertentie-business van YouTube is bijna een vijfde van dat van Facebook en zes keer groter dan dat van Twitch.

Google Android 10 Google Pixel 4
Google-logo. (Afbeelding: Johannes Eisele / AFP)

Alphabet maakt bekend dat advertenties op YouTube in 2018 goed waren voor 11.2 miljard dollar omzet. Dat betekent dus dat de advertentie-tak van YouTube in 2019 een omzetgroei van 36,5% had.

Music en Premium populairder dan gedacht

Daarbij lijken ook YouTube Premium en YouTube iets populairder te zijn dan we in eerste instantie dachten. Google laat weten dat de twee diensten bij elkaar opgeteld goed zijn voor twintig miljoen abonnees. Daarbij zou de betaalde televisiedienst van YouTube inmiddels 2 miljoen abonnees verworven hebben. Deze diensten zijn door google in de categorie “overig” geduwd en dat in 2019 goed was voor een omzet van 5.3 miljard dollar. Onder die vlag rekent Google overigens ook hardware-producten als de Pixel-smartphones en de Google Home-speakers.

Daardoor is het overigens wel lastig om precies te zeggen welke producten het in 2019 nu specifiek goed gedaan hebben in deze categorie.

Niet alleen YouTube brengt geld binnen

Ondanks dat duidelijk is dat de advertentie-business van YouTube goede zaken zijn voor Google, en moederbedrijf Alphabet, wil dat niet zeggen dat dit de enige inkomstenbron is. Het kwartaal dat eindigde op 31 december 2019, was voor het bedrijf bijvoorbeeld goed voor een omzet van 46 miljard dollar. In vergelijking met datzelfde kwartaal in 2018 is dat een omzetgroei van 17%. Van deze omzet was, volgens Alphabet zelf, 10.7 miljard dollar winst.

De daadwerkelijke zoekmachine van Google was overigens de grootste inkomstenbron. Het leverde Alphabet in dat kwartaal een omzet van 27.2 miljard dollar op en was in 2019 in zijn geheel goed voor 98,1 miljard dollar. Naast YouTube deed ook Google Cloud het, met een omzet van 2.6 miljard dollar, helemaal niet zo verkeerd in het laatste kwartaal.

Reageer op artikel:
YouTube leverde Google (dankzij advertenties) 15 miljard dollar op in 2019
Sluiten