YouTube heeft nieuw advertentiebeleid: kleine videomakers flink benadeeld
:quality(80)/https%3A%2F%2Fwww.want.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2019%2F08%2FANP-52942664.jpg)
Vanaf nu draait YouTube advertenties op video’s van bepaalde makers, zonder dat zij een deel van de omzet krijgen (zoals normaal gesproken het geval is). Deze creators zijn niet groot genoeg om deel te mogen nemen aan het Partnerprogramma, maar moeten kijkers nu dus wel advertenties voorschotelen bij hun video’s.
Normaliter is het zo dat wanneer contentmakers op YouTube advertenties draaien op hun video’s, ze een deel van de omzet krijgen. Dat wordt allemaal geregeld via het Partnerprogramma, maar dan moet je wel aan bepaalde eisen voldoen. Eén van die eisen is dat je genoeg kijkers hebt, want anders ben je voor het platform en adverteerders, vaak niet interessant. En aangezien makers er geld voor krijgen, is het logisch dat er eisen aan gesteld worden. Maar nu is het dus zo dat ook kleine makers te maken krijgen met advertenties, zonder dat daar ook maar enigszins een financiële vergoeding tegenover staat.