Wesley Akkerman
Wesley Akkerman | LinkedIn Tech 19 nov 2020

YouTube heeft nieuw advertentiebeleid: kleine videomakers flink benadeeld

Vanaf nu draait YouTube advertenties op video’s van bepaalde makers, zonder dat zij een deel van de omzet krijgen (zoals normaal gesproken het geval is). Deze creators zijn niet groot genoeg om deel te mogen nemen aan het Partnerprogramma, maar moeten kijkers nu dus wel advertenties voorschotelen bij hun video’s.

Normaliter is het zo dat wanneer contentmakers op YouTube advertenties draaien op hun video’s, ze een deel van de omzet krijgen. Dat wordt allemaal geregeld via het Partnerprogramma, maar dan moet je wel aan bepaalde eisen voldoen. Eén van die eisen is dat je genoeg kijkers hebt, want anders ben je voor het platform en adverteerders, vaak niet interessant. En aangezien makers er geld voor krijgen, is het logisch dat er eisen aan gesteld worden. Maar nu is het dus zo dat ook kleine makers te maken krijgen met advertenties, zonder dat daar ook maar enigszins een financiële vergoeding tegenover staat.

YouTube laat meer advertenties zien

Dat is te lezen in de geüpdatete voorwaarden van YouTube. Om deel te mogen nemen aan het Partnerprogramma, moeten makers vierduizend uur aan content geüpload hebben in de afgelopen twaalf maanden en meer dan duizend abonnees hebben.

YouTube concurreert
Het logo van Youtube op een telefoonscherm. (Afbeelding: ANP)

Dit nieuws viel niet in goede aarde bij de community van het videoplatform, zoals je logischerwijs kunt verwachten. De band tussen makers en het bedrijf is al flinterdun, omdat er vaker veranderingen doorgevoerd worden waar makers uiteindelijk weinig of niets aan hebben. Zo legt YouTube soms ineens minder nadruk op specifieke content, waardoor je kanaal in één kan zakken in de zoekresultaten en je dus minder views hebt. Ook is het voorgekomen, in 2016 en 2017, dat het aandeel van de omzet ineens omlaag ging, waardoor veel makers dus ineens minder geld kregen voor hetzelfde werk.

Geld verdienen wordt steeds lastiger

Ook is het tegenwoordig wat lastiger gemaakt om deel te kunnen nemen aan het Partnerprogramma, waardoor nog minder mensen geld verdienen aan video’s publiceren op het platform. Het bedrijf heeft niet laten weten hoeveel makers nu ineens advertenties krijgen bij hun video’s, zonder dat ze daarvoor betaald worden, maar het is wel bevestigd dat kanalen van alle groottes hiermee rekening moeten houden.

YouTube

Reageer op artikel:
YouTube heeft nieuw advertentiebeleid: kleine videomakers flink benadeeld
Sluiten