Noah Korevaar
Noah Korevaar | LinkedIn Tech 27 aug 2018

YouTube komt met advertenties die je niet over kunt slaan

YouTube is nog altijd een gratis platform, waarop je eindeloos content kunt blijven kijken. Het enige wat je als gebruiker moet tolereren, zijn advertenties. Gelukkig kun je de meeste advertenties die voor video’s geplakt worden, gewoon na vijf seconden skippen. Op naar de video die je echt wilde kijken!

Non-skippable advertenties op YouTube

Je had het waarschijnlijk al geraden, maar daar komt binnenkort verandering in. Google gaat de makers van video’s beter belonen, met meer inkomsten. En tja, dat gaat dan al snel ten koste van de gebruiker.

Het gaat om advertenties die je niet kunt overslaan. De zoekgigant gaat meer van dat soort advertenties voor video’s afspelen. Overigens kom je dat soort advertenties enkel tegen, wanneer de maker van de video daar zelf voor kiest. Kanalen die erop tegen zijn, kunnen de optie uitzetten.

Allemaal leuk en aardig, maar hoe lang zijn die advertenties dan? Gelukkig heeft YouTube daar ook al meer duidelijkheid over gegeven.

Non-skippable advertenties mogen maximaal twintig seconden duren. Dat valt nog mee dus. Eerder lag het maximum op dertig seconden, dus in dat opzicht gaan we er als gebruikers op vooruit.
Vanaf deze week kunnen kanalen het nieuwe type advertenties aanzetten.

Dat kunnen ze ook in een klap voor al hun video’s doen, dus de kans is groot dat je ze veel tegen gaat komen.
Voor de zogenaamde creators is het fantastisch nieuws. De inkomsten die ze met advertenties binnenharken, zijn al maandenlang dalende.

Een deel weet dat te compenseren door andere bronnen aan te boren, maar het blijft pittig om een boterham met YouTube te beleggen. Nu bedrijven als Twitch kans zien om marktaandeel van Google’s platform af te snoepen, zal YouTube des te nauwer met zijn leveraars van content samen moeten gaan werken.

Reageer op artikel:
YouTube komt met advertenties die je niet over kunt slaan
Sluiten