YouTube ondergaat een grote verandering (en dat ga jij merken)

Apps Jeroen Kraak 11 okt 2022
Leestijd: 2 minuten

Ben je veel op YouTube? Dan zal je binnenkort een grote verandering zien. De video-site gaat TikTok achterna en dat betekent dat makers zich anders gaan identificeren.

Flink veel sociale media hebben moeite met de opkomst van TikTok. Ze weten niet hoe ze er precies mee om moeten gaan en dat zorgt bij die bedrijven voor stress. Zo probeert Meta wanhopig veranderingen door te voeren in Instagram en Facebook, maar vaak zonder succes. Ook YouTube loopt tegen het probleem aan.

YouTube gaat nog verder TikTok achterna

Als je vaak op YouTube komt, merk je al een verschil. Shorts krijgen een steeds prominentere plaats op het platform. In deze TikTok-kopie staan korte video’s centraal. De videosite van Google hoopt dan ook op veel meer interactie tussen gebruikers en makers onderling.

YouTube de schaamte voorbij: TikTok-feature verkast naar Shorts

Om dat voor elkaar te krijgen zijn flinke aanpassingen nodig. Daarom ondergaan de YouTube-accounts van makers een flinke veranderingen, wat ook jij zal merken. Het gaat er nu anders uitzien en vooral ook als jij video’s maakt, meldt de videosite.

YouTube-accounts krijgen zogenaamde @namen. Iets wat je bijvoorbeeld van andere social media, zoals Twitter en TikTok. Door de unieke naam, wordt het makkelijker om andere te taggen. Deze kunnen vermeld worden in reacties, videobeschrijvingen, titels en meer. Het moet voor makers daardoor ook makkelijker worden om de doelgroep te bereiken.

YouTube Mentions
Zo gaat dat eruit zien! (Afbeelding: YouTube)

Zo gaat de verandering in z’n werk

Heb je een YouTube-kanaal? Dan krijg je vanzelf waarschijnlijk een @naam toegewezen die gelijk is met je gebruikers-/kanaalnaam. Je kunt deze daarna gewoon wijzigen. Als eerste zijn mensen aan de beurt met de grootste kanalen en die het vaakst actief zijn.

Door de nieuwe naamtag begint YouTube nog meer op TikTok te lijken. Dat is overigens niet de enige maatregel die neemt. Het verdubbelt daarnaast ook de investeringen in Shorts. Makers houden 45 procent van de advertentie-inkomsten. Ze kunnen ook watermerken toevoegen aan hun video’s.

De grote vraag is natuurlijk of dit allemaal op tijd is. Gebruikers van TikTok zullen niet zomaar overstappen naar een nieuw medium met het risico om volgers te verliezen. Er zal dus nog veel meer nodig zijn om de mensen naar het platform te krijgen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen