YouTube’s nieuwe manier om gebruikers van adblockers te irriteren

Apps Ramon Mens 20 jun 2025
Leestijd: 1 minuut

YouTube is klaar met mensen die advertenties proberen te ontwijken door adblockers. Premium of pauze: kies maar.

YouTube zet zijn kruistocht tegen adblockers onverminderd voort. Na eerder al extensies en apps van derden die advertenties blokkeren te hebben aangepakt, heeft het platform nu een nieuwe methode gevonden om gebruikers die advertenties weigeren alsnog te frustreren.

Gebruikers merken dat video’s bewust trager laden wanneer advertenties worden geblokkeerd. Het gaat niet om een lichte vertraging, maar om een pauze die net zo lang duurt als een gemiddelde advertentie.

Betalen of wachten, zegt YouTube

Op Reddit melden meerdere gebruikers dat zij deze vertraging ervaren. Een bug lijkt het niet: tijdens het zwarte scherm verschijnt een pop-up die verwijst naar een supportpagina, met de oproep om advertentieblokkeringen uit te schakelen bij problemen.

Ook browsers met ingebouwde adblockers, zoals Brave, en populaire extensies zoals uBlock Origin in Firefox en Chrome, worden getroffen.

YouTube's nieuwe manier om gebruikers van adblockers te irriteren
(Afbeelding: WANT/Raymon Mens)

De maatregel lijkt bedoeld om gebruikers richting een betaald YouTube Premium-abonnement te bewegen. Dat abonnement werd in september vorig jaar in prijs verhoogd. Een individueel abonnement ging toen van €11,99 naar €13,99 per maand. Het familieabonnement steeg van €17,99 naar €25,99 per maand. Naast het verwijderen van advertenties biedt YouTube Premium ook achtergrondweergave en de mogelijkheid om video’s offline te downloaden.

Deze YouTube-instellingen wil je meteen aanpassen

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen