6 apr 2016 Daniel Koster

Zaken die je beter links kunt laten liggen voor het slapen gaan

Heb jij moeite met in slaap komen? Nu kun je kiezen om een nieuw bed aan te schaffen zoals zoals deze die afrekent met gesnurk en meer. Dat hoeft echter niet de oplossing te zijn. Het kan zijn dat je door het ondernemen van bepaalde activiteiten voor het slapen gaan niet kunt slapen. Om ervoor te zorgen dat jij deze activiteiten links laat liggen hebben we ze hieronder voor je genoemd. Doe er je voordeel mee!

Geen technologieën zoals je smartphone gebruiken

De wetenschap zegt nu al een tijdje dat het slecht voor je is om bijvoorbeeld voor het slapen gaan op je telefoon te kijken. Dit zijn bijvoorbeeld de effecten daarvan op je brein. Night Shift, een nieuwe functie van de iPhone, helpt hiertegen, maar je kunt beter de innovaties voor het slapen gaan aan de kant laten liggen. Een boekje lezen daarentegen zou wonderen doen!

slapen gaan

Eet niet voordat je naar bed gaat

Eten vlak voordat je gaat slapen is geen goed idee. Een onderzoek heeft correlaties gevonden tussen het eten van (vet) voedsel vlak voor het naar bed gaan en het minder gemakkelijk in slaap komen. Een aantal uur voordat je je nest in wilt kruipen eten kan dus prima, maar niet nog later dan dat!

Eten-WANT

Sport niet vlak voordat je je bed in wilt duiken

Sporten vlak voordat jij je bed in wilt duiken is niet aan te raden. Sporten zelf is natuurlijk wel een goede, maar probeer dit gedurende de dag te doen of vroeg in de avond. Je krijgt het namelijk warmer door het sporten en je lichaam stimuleert zichzelf om te presteren en wakker te zijn. Wanneer je vervolgens in bed gaat liggen werkt dit averechts.

Sport3-WAMT

Drink geen alcohol en andere zaken voor het slapen gaan

Alcohol kan je heerlijk in slaap doen vallen. Echter slaap je er onrustig door en val je niet in een diepe slaap. Er wordt wel eens gezegd dat het aantal uren dat je slaapt met alcohol achter de kiezen voor de helft telt. In ieder geval zijn er negatieve effecten op je kortetermijngeheugen en je concentratie aan te merken stelt de wetenschap. Uiteraard zijn er ook andere middelen die je beter kunt oplopen, zoals het drinken van koffie. Ook het roken van een sigaret kun je beter achterwegen laten voordat je je nest inkruipt. Nicotine is namelijk juist een stimulans!

Alcohol-WANT

Probeer zaken als werk buiten de slaapkamer te houden

Je associeert gedragingen met plekken. Als jouw bed enkel een plek is van ontspanning en slaap, dan stel je je hier onbewust op in. Ga jij echter vaak in bed werken, dan stel je je hier ook op in. Niet doen dus!

WANT_THUISWERKEN_SMOES

Het nemen van een bad of douche is twijfelachtig

Of je voor het slapen gaan een bad of douche moet nemen is twijfelachtig. De één stelt dat een douche voor het slapen gaan de temperatuur van je lichaam verhoogt. Wanneer jij vervolgens in bed klimt daalt die temperatuur waardoor je sneller in slaapt valt. De ander stelt dat de toename in temperatuur van je lichaam en weer moeten afkoelen je juist wakker houdt en je maximaal een uur van tevoren kunt douchen of badderen!

WANT_NEBIA_DOUCHE2

Probeer slaapmedicatie links te laten liggen

Slaappillen kunnen een manier zijn om in slaap te vallen. Echter zijn er vaak andere redenen aan te wijzen aan het niet kunnen slapen die niet door het nemen van slaappillen worden verholpen. Patrick Fuller is een wetenschapper die zich in slaap verdiept. Hij geeft aan dat mensen het eerder bij zichzelf moeten zoeken. Slaappillen kennen namelijk ook allerlei neveneffecten, zoals geheugenverlies, dufheid en meer. Probeer de bovenstaande tips eerst eens voordat je naar de slaappillen grijpt!

PILL2-Want

Dat waren de zaken die we voor je in petto hadden waardoor je hopelijk beter in slaap kunt vallen. Lukt het je na vermijden van deze activiteiten nog steeds niet om in slaap te komen? Dan raden we je toch aan om langs een expert te gaan. Lukt het nu wel? Dan wensen we je een goede nachtrust toe! Zaag ze.

Reageer op artikel:
Zaken die je beter links kunt laten liggen voor het slapen gaan
Sluiten