Rutger Houweling
Rutger Houweling | LinkedIn 5 okt 2014

Zeilen met een vleugel op je veerpont; logisch

Als in een land of stad veel water is ontstaan er allerlei handige innovaties om hiermee om te gaan. Voorheen waren dit bruggen en veerponten. Zo kun je met de auto het water oversteken en te voet met de veerpont. Maar beide gebruiken brandstof en in het geval van de veerpont is dat veel. Het is dus tijd om deze brandstofslurper uit het water te halen om ruimte te maken voor de toekomst. Maar er is geen innovatie die de veerpont kan vervangen.

Bij Wind+Wing Technologies willen ze graag de toekomst van reizen op water vormgeven. Een vervanging voor de veerpont hebben ze nog niet gevonden, maar ze komen wel met een ander sterk idee. Zij hebben een vleugel ontwikkeld die het ouderwetse zeil vervangt. Maar deze vleugel heeft een brein, of tenminste, een aantal chips en draadjes waardoor-ie slim wordt. Zo heeft-ie GPS, een satelliet-tracking systeem en een vaartuigregistratie systeem. Al deze high-tech gear zorgt ervoor dat de vleugel weet waar-ie is en waar jij naartoe wilt.

 
Momenteel zijn ze in San Francisco aan het testen wat de mogelijkheden zijn van deze vleugel. De stad ziet wel iets in deze technologie en luistert graag naar Wind+Wing Technologies. Het grote voordeel voor commerciële vaart is dat deze vleugel zichzelf bijstelt. Dit doet-ie door middel van een kleinere vleugel met flaps die boven de grote vleugel zit. Hierdoor kan-ie in combinatie met de computer zichzelf bijsturen om meer wind te vangen. Je hoeft het systeem alleen aan te zetten en je kunt achterover gaan zitten. Je moet nog wel het roer vasthouden, maar verder hoef je er geen kennis van te hebben om ermee te varen.

De zeilboot die je op de afbeeldingen ziet gaat dus niet de veerpont vervangen. Daar zouden er wel veel van nodig zijn om het verkeer van San Francisco naar de overkant te brengen. Wél zijn ze van plan om de bestaande veerponten uit te rusten met deze vleugel. Je kunt ‘m namelijk ook prima gebruiken om je motor wat minder hard te laten werken. Zo zou een veerpont 42 procent minder brandstof gebruiken. Daarnaast gaat de vleugel ongeveer dertig jaar mee en heeft-ie zichzelf in drie tot vijf jaar terugverdiend. Dat is snel aangezien-ie een kwart miljoen dollar kost.

Reageer op artikel:
Zeilen met een vleugel op je veerpont; logisch
Sluiten