Zo helpt hardlopen je een winnaar te worden

Hardlopen is goed voor je conditie, dat weet iedereen. Naast het fysieke aspect, is het ook bijzonder goed voor je mentale gesteldheid. Veel succesvolle zakenmensen uit Silicon Valley beschouwen hun dagelijkse rondje rennen als heilig! Check hieronder hoe hardlopen helpt met ontwikkelen van een winnaarsmentaliteit.

Stel realistische doelen

Het opstellen (en volgen!) van een schema helpt je in het dagelijks leven. Hardlooptraining helpt je dus om realistische doelen te stellen, en hier naartoe te werken. Goed voor je conditie, maar minstens zo nuttig op professioneel gebied.

Plannen, werken om je doel te bereiken, omgaan met succes en teleurstellingen (die horen er ook bij!): hardlopen kweekt karakter! Ben je niet zo’n planner, dan zijn er genoeg apps die je hierbij kunnen helpen. Je vindt de apps hier.

Just do it!

Na een lange dag is niets zo lekker om ‘s avonds op de bank te ploffen. Zak chips erbij; (domme) serie op Netflix kijken; even lekker je hoofd leeg maken. Je hebt wel een beetje rust verdiend, toch?

Relaxt, maar een rondje hardlopen helpt je om alles even goed op een rijtje te zetten. Wat is je positie op dit moment? Waar wil je uiteindelijk heen? Hoe bereik je deze verandering? Het zijn bij uitstek vragen waar je tijdens het sporten over na kunt denken. Chillen met Netflix kan na het rennen altijd nog; je moet je rondje gewoon even doen. Dit is overigens het idee achter Nike’s beroemde slogan Just Do It!

Zoek het positieve in jezelf

Je baan kan soms aardig frustrerend zijn. Die ene vervelende collega heeft meer succes dan jij, of misschien hangt er een negatieve sfeer. Het is makkelijk, en verleidelijk, om je door zo’n vervelende situatie te laten beïnvloeden. Sport helpt je om jezelf te pushen, waardoor je steviger in je schoenen staat. Niet te verwarren met échte hardloopschoenen, trouwens. Waarvoor je hier inspiratie vindt.

Het kan prettig zijn om te zwelgen in zelfmedelijden, maar zo’n houding helpt je meestal niet echt vooruit. Hardlopen maakt je zelfbewust, een beetje hard voor jezelf én trots. Je richt je niet meer op je negatieve omgeving, maar checkt hoe je zelf je eigen positie verbetert.

Can-do-attitude

Een beetje zelfkritiek is uitermate gezond, maar te veel is niet goed. Als je te kritisch bent op je eigen handelen, kun je jezelf verlammen. Sportieve prestaties maken je zelfverzekerder, en pro-actiever. “Dit kan ik vast niet”, verandert in: “Laten we het doen!” De beginner krijgt al een rolberoerte als ‘ie denkt aan vijf kilometer rennen, totdat het gewoon gebeurt!

Stok achter de deur

Het kan verleidelijk zijn om lang op je werk te blijven. Een project dat af moet, gezelligheid met collega’s, etc. Tegelijkertijd zijn (te) lange werkdagen helemaal niet zo goed voor je productiviteit. Dat blijkt uit dit artikel. Op een gegeven moment is de koek gewoon op, en zit je maar een beetje te lamballen. In plaats van langer te blijven, kun je beter efficiënter werken. Een vaste workout helpt hierbij enorm. Als je elke dag een rondje loopt om (bijvoorbeeld) half acht, moet je op een normale tijd naar huis.

Hardlopen is op deze manier een stok achter de deur om je werkdag productief te houden. Als je ‘s avonds toch geen plannen hebt, slaat de Mañana-mentaliteit onverbiddelijk toe! Herken je jezelf in dit beeld? Heb je nog meer voorbeelden van hoe hardlopen je helpt in het dagelijks leven? En heb je tips voor de beste tools? Laat het weten; vinden we leuk.

Reageer op artikel:
Zo helpt hardlopen je een winnaar te worden
Sluiten