Daniel Koster
Daniel Koster 22 apr 2015

Zo lang moet jij tussen de middag dutten om het maximale uit jouw brein te slepen

Velen zullen ons bijvallen dat er soms niets boven een middagdutje gaat. Heerlijk met een dekentje op de bank, puur genot! Als het echter om de wetenschap achter het slapen komt, dan tasten we in het duister. Hier het antwoord op de vraag wat de beste tijdsduur is om een uiltje te knappen en er zo een bepaald voordeel voor jouw hersenen uit te slepen.

Slapen-WANT

Tien tot twintig minuten

Deze korte tuk-tijd staat beter bekend als de power nap. Dit is ideaal voor een boost in alertheid en energie. Je komt hierbij in de lichtere cyclus van je REM-slaap terecht. Het is hierdoor makkelijker wakker te worden en meteen weer aan de slag te gaan.

Dertig minuten

Een half uurtje je ogen sluiten wordt door sommige studies afgeraden. Dit aangezien je in een diepere slaap geraakt waardoor je wat loom wakker wordt, ook wel bekend als slaapdronken. Het duurt dan ook even voordat de voordelen van het slapen erin hakken aangezien je nog aan het wakker worden bent.

Een uur

Een uur dommelen is ideaal voor de student of iemand die veel dingen moet onthouden. Je komt hierbij in de diepste slaapcyclus terecht. Hierdoor is er een drastische verbetering in het onthouden van feiten, namen en gezichten te merken. Ideaal als je een hele ochtend hard hebt gestudeerd, je wat tijd over hebt en er in de middag weer tegenaan wilt.

Negentig minuten

In negentig minuten maak je een volle slaap cyclus door. Dit is ideaal voor de creatieveling onder ons. Doordat je een volledige slaap cyclus doormaakt, maak je lichtere- en diepere slaap cycli door. Dit leidt tot een verbetering van het emotionele- en procedurele geheugen (zoals het bespelen van een instrument of het beoefenen van een sport) en creativiteit. Ook heb je minder last van een slaapkater door negentig minuten te slapen. Je wordt dus fijn wakker, of in ieder geval, fijner.

Sleep-WANT

De beste dut-tijd

Wat de beste tijdsduur van jouw middagdutje is ligt dus aan wat je met je dag wilt doen. Heb je snel wat extra energie nodig, neem een powernap. Even wat rust nodig om al die feiten op te slaan, ga dan een uur slapen. Ben jij toe aan wat creativiteit, slaap dan anderhalf uur. Een belangrijk onderdeel van het bovenstaande is het boek van Sara Mednick. Deze kun je altijd raadplegen voor meer informatie omtrent het slapen. Neem ook een kijkje naar haar napwheel. Hiermee kun je afhankelijk van hoe laat jij vanochtend wakker werd berekenen wat het ideale tijdstip is om te gaan dutten. Dus, zet het idee dat een middagdutje voor oude mensen of luie mensen is van je af en gebruik het voor jouw voordeel!

Reageer op artikel:
Zo lang moet jij tussen de middag dutten om het maximale uit jouw brein te slepen
Sluiten