Rutger Houweling
Rutger Houweling | LinkedIn 6 okt 2014

Zou jij al je persoonsgegevens verkopen voor een koekje?

Hoe vaak heb jij zonder te lezen op akkoord geklikt bij de voorwaarden van bijvoorbeeld Facebook of iTunes? Laten we de vraag beter formuleren. Hoe vaak heb je de voorwaarden gelezen voordat je op akkoord klikte? Nooit? Dan ben je niet de enige. Als jij alle voorwaarden die in een jaar voorbijkomen zou lezen ben je ongeveer twee volle werkweken kwijt. Alle reden dus om het niet te doen. Want tijd kost immers geld.

Toch kan dit gevaarlijk zijn, want wie waarschuwt je voor valse voorwaarden? We hebben al een aantal voorbeelden gezien waarbij met deze voorwaarden wordt geëxperimenteerd. Zo was volgens Fox News de webwinkel GameStation eigenaar van 7500 mensenzielen. Dit waren mensen die online iets hadden gekocht en in snelheid op akkoord hadden geklikt. En onlangs stond op Time dat zes mensen in London hun oudste kind moesten inruilen voor gratis Wifi.

Dit zijn humoristische voorbeelden waar deze mensen uiteraard allemaal met de schrik zijn weggekomen. Maar stel je voor dat je zoiets in het echt zou meemaken. Om mensen meer bewust te maken van hoe wij met deze voorwaarden omgaan kwam Risa Puno met een leuk idee. Deze artiest uit New York heeft zevenhonderd koekjes gebakken met daarop verschillende logo’s van social media van glazuur. Deze koekjes ging zij op straat verkopen. Ze zagen er kennelijk lekker uit, want ze trokken veel aandacht. Risa wilde alleen geen geld hebben voor haar lekkernijen, maar persoonlijke informatie.

 
Wil je dan nog wel een koekje? Nou 380 mensen zagen het probleem er niet van in. Zij hadden zin in iets lekkers. Van Risa kregen ze een koekje in ruil voor hun naam, adres, rijbewijsnummer, telefoonnummer en de naam van hun moeder. Ook maakte Risa van iedere persoon een foto en kreeg ze zelfs in sommige gevallen vingerafdrukken en burgerservicenummers. De kans is groot dat Risa niets met de verzamelde informatie doet, omdat het om een experiment ging. Toch heeft ze het recht om deze informatie te verkopen of om het publiekelijk te tonen. De vraag is natuurlijk wel of mensen voor een koekje hun échte persoonlijke informatie hebben verstrekt. Zou jij al je persoonsgegevens verkopen voor een koekje?

Reageer op artikel:
Zou jij al je persoonsgegevens verkopen voor een koekje?
Sluiten