Ace Combat 7 Review: Maakt de verwachtingen waar

Games Jelle van Es 21 jan 2019

Ace Combat 7 is een game waar ik van te voren redelijk hoge verwachtingen van had. Ik ben immers fan van de serie en de keren dat ik de game kon spelen, maakte het indruk. Ergens was ik bang dat mijn verwachtingen te hoog waren en dat de game een teleurstelling zou gaan worden. Maar gelukkig is dat niet zo gebleken.

Ace Combat 7 is een game die de serie weer in de schijnwerpers zet, na een aantal mindere delen. Het enige wat ik kan zeggen dat wat minder is, is het verhaal. Je hebt namelijk te maken met verschillende strijdende partijen en tussendoor vertellen verschillende personages over hun blik op de oorlog. Daarbij is het mij niet altijd duidelijk wie wie is en hoe de partijen tegenover elkaar staan. Ik denk dat de makers geprobeerd hebben om een verhaal te maken waar geen sprake is van zwart en wit. Maar buiten dat heb ik echt enorm van de game genoten. Dit zijn daarbij de vijf sterke punten.

Dogfights zijn fantastisch

In Ace Combat 7 neem je plaats in een straaljager en ga je verschillende missies af. Over de variatie daarin zometeen meer. Ten eerste wil ik benadrukken dat de dogfights in de game echt heel erg goed zijn. Zeker wanneer je met meerdere vijandelijke straaljagers tegelijkertijd te maken hebt ben je druk bezig om vijandelijke raketten te ontwijken en ook proberen om vijanden in je vizier te krijgen en dan de trekker over te halen om ze uit de lucht te knallen. De explosie die je dan ziet geeft de ultieme voldoening en vraagt er om om snel anderen uit de lucht te knallen.

Ace Combat 7

Muzikale ondersteuning is uitstekend

Terwijl je de missies doet, is het eigenlijk nooit stil. Je mede piloten praten je bij, raken in paniek wanneer het hen te heet onder de voeten wordt en ga zo maar door. Maar het is met name de opzwepende muziek die me bij is gebleven. Deze is niet heel overdreven aanwezig, maar klopt altijd wel en zorgt re voor dat de spanning in de game alleen maar grote wordt. Daardoor vond ik het ook niet erg om delen van een missie opnieuw te spelen omdat ik per ongeluk was neergestort.

Variatie in missies

Verder vond ik het zeer fijn om te merken dat er een goede variatie in missies is. Je begint de game als onderdeel van een elite-eenheid, maar door een fout kom je terecht in een eenheid die bestaat uit gevangenen en word je behandeld als lokaas. Dat verschil van opzet zorgt voor grotere uitdagingen. Ook is het zo dat je de ene keer een missie hebt waarbij je in een korte tijd zoveel mogelijk doelen moet uitschakelen en de keer daarop tussen bergpassen doorvliegt en als je daar bovenkomt bestookt wordt met afschutgeweer. Hierdoor is de game lang boeiend.

De drang om vliegtuigen vrij te spelen

Ace Combat 7 kent daarnaast ook een soort van RPG-systeem. Terwijl je speelt, verdien je punten met het zoveel mogelijk uitschakelen van vijanden en het voltooien van missies. Dat wordt vervolgens omgezet in geld en kun je tussen de missies door dat geld gebruiken om nieuwe vliegtuigen aan te schaffen of bepaalde upgrades te scoren. Met een nieuw voertuig kun je nieuw missies beter voor de dag komen of oude missies opnieuw spelen en het beter te doen.

Ace Combat 7

VR is geinige toevoeging

Ace Combat 7 is het beste te spelen op de PlayStation 4, want daar krijg je een paar missies die je met de VR-headset kunt gaan beleven. Het is verstandig om dat niet al te lang achter elkaar te doen, want het is behoorlijk intensief en je kunt er goed misselijk van worden. Tijdens het spelen kijk je namelijk behoorlijk om je heen en zo te zien waar vijanden zich bevinden. Maar het ziet er wel verdomd goed uit en is zeker een tof extraatje om zeker te proberen.

Ace Combat 7

Ace Combat 7 is nu beschikbaar voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One. Als je de game wilt scoren hebben we goed nieuws. We hebben namelijk een PlayStation 4- en een Xbox One-exemplaar van de game die we weg kunnen geven. Het enige dat je daarvoor moet doen is een mail sturen naar [email protected], waarbij je aangeeft kans te willen maken op deze prijs. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.