Play Store-abonnement? Dan gaat dit vaker mis op Android dan je denkt
Heb je een Android en sluit je regelmatig een abonnement af in de Google Play Store? Dan kan het zijn dat je zomaar te veel betaalt.
Hoewel veel apps gratis zijn, is het soms toch handig om een abonnement af te sluiten om van meer functies gebruik te kunnen maken. Denk bijvoorbeeld aan Spotify zonder reclames of een Strava-abonnement voor de echte sportievelingen die nog meer statistieken willen. Dat gaat allemaal heel simpel via de Google Play Store als je een Android-toestel hebt.
Toch kan het wat lastiger zijn als je een abonnement wil opzeggen op je Android. Dat systeem heeft namelijk twee keer zo vaak te maken met storingen in abonnementen als iOS.
Android-problemen voor abonnementen in de Google Play Store
Als je eenmaal een abonnement via de Google Play Store hebt afgesloten, wil je er meteen mee aan de slag. Toch lukt dat niet altijd doordat er iets misgaat met de verwerking van een betaling. Het kan ook zo zijn dat je abonnement ineens tussentijds wordt opgezegd zonder dat er iets is veranderd.
Uit onderzoek van platform RevenueCat blijkt dat 28,2 procent van alle abonnementsbeëindigingen komt door een factureringsfout in Google Play. Dit is bijna twee keer zo vaak als bij iPhone-gebruikers. Bij iOS ligt dit percentage op 15,1 procent.
Het gevolg kan zijn dat je toegang verliest tot een abonnement waar je wel voor hebt betaald, of dat je extra tijd moet besteden om een abonnement opnieuw te activeren op je Android. Dat is natuurlijk behoorlijk irritant.
Andere opvallende punten
Er is ook onderzoek gedaan naar abonnementen in het algemeen, dus niet alleen die uit de Play Store. Daaruit kwam nog een ander opvallend punt naar voren bij zowel Android- als iOS-gebruikers. Bijna 30 procent van de jaarabonnees zegt in de eerste maand op. Gebruikers beslissen dus meteen, op basis van hun eerste ervaring. Aan de andere kant is dat ook logisch, omdat jaarabonnementen vaak een week of maand gratis aanbieden waarbij kosteloos kan worden opgezegd.
Een ander opmerkelijk detail is dat Apple-gebruikers vaker bereid zijn te betalen voor een app dan Android-gebruikers. Vooral op het gebied van zakelijk, gezondheid, fitness en onderwijs scoren de iPhone-apps beter qua omzet.
Wat veel mensen nog wel vergeten, is dat het ook mogelijk is om geld voor een aankoop terug te vragen als een app bijvoorbeeld niet voldoet aan de verwachtingen of als je per ongeluk een abonnement hebt afgesloten. Wat blijkt, is dat mensen weinig de moeite nemen om een terugbetaling te regelen, terwijl dat zowel bij de Google Play Store als App Store mogelijk is.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.want.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F03%2FPlay-Store-Google.jpg)