Apple TV+ gaat Netflix en Disney+ achterna en lijkt met advertenties te komen

Apps Jeroen Kraak 12 mrt 2024
Leestijd: 2 minuten

Apple TV+ gaat mogelijk een bijzondere stap nemen. Net zoals veel andere streamingdiensten zoals Netflix, Disney+ en Amazon Prime Video wil het een abonnement introduceren met advertenties.

Bij WANT begrijpen we dat abonnementen met advertenties interessant kunnen zijn voor kijkers. Je kan voor minder je favoriete series kijken, maar moet af en toe genoegen nemen met een reclame. Dat is op zich ook niet erg, ware het niet dat sommige streamingdiensten het als een ideaal moment zien om gewone abonnementen te verhogen.

Er zijn al veel streamingdiensten die een abonnement met advertenties aanbieden. In Nederland kennen we natuurlijk Videoland, maar in het buitenland zijn er ook advertenties bij Netflix, Disney en HBO Max. Nu lijkt Apple TV+ zich aan dat rijtje te gaan toevoegen.

Apple TV+ doet alles anders

Het mooie aan Apple TV+ voor mij is dat het alles anders doet dan andere streamingdiensten. Het is zowat de enige die geen advertenties in zijn dienst gooit en alleen maar eigen originele content maakt en dus niet Netflix achternaloopt.

Door alleen maar voor eigen originals te gaan ligt de lat bij de streamingdienst erg hoog. Er zitten dan ook niet vaak mislukkingen tussen. Al lijkt die aanpak iets te veranderen, aangezien het sinds kort in de Verenigde Staten ook films van anderen in de app vertoont.

Apple TV+ gaat impopulaire Netflix en Disney+ tactiek toepassen
Messi zie je ook via de streamingdienst. (Afbeelding: CHANDAN KHANNA / AFP)

Goed dat is een tijdelijk iets en over twee maanden is dat waarschijnlijk over. Het gaat in ieder geval nog niet ten koste van hun originele series en films.

Toch lijkt het nu ook op een ander punt niet meer uniek te worden. Het bedrijf wil mogelijk op de proppen komen met een abonnement met advertenties, net zoals bijvoorbeeld Netflix. Business Insider weet te melden dat het bedrijf Joseph Cady heeft aangenomen die zich gaat focussen op ‘datagedreven tv-advertenties voor Apple’.

Netflix, Disney+ en de rest achterna

Hoewel de naam Apple TV+ niet wordt genoemd, is dat het enige wat echt logisch lijkt bij het bedrijf. Het bedrijf lijkt de afgelopen tijd flink wat mensen te hebben aangenomen met ervaring in advertentieverkoop bij grote tv-bedrijven.

Het heeft er dus sterk de schijn van dat Apple TV+ , net zoals Netflix, advertenties krijgt. Toch is het de vraag hoe het die advertenties precies gaat inzetten. Het kan alleen voor sportwedstrijden zoals MLS en MLB die nu via Apple TV+ worden uitgezonden.

Toch lijkt het erop dat er echt een abonnement komt met advertenties. En dat is ook niet raar gezien het bedrijf recent de prijzen heeft verhoogd van 6,99 euro naar 9,99 euro. Daarmee is er ook meteen ruimte ontstaan voor een goedkoper abonnement met advertenties.

Toch is het wat mij betreft jammer dat Apple TV+ nu precies gaat doen wat andere streamingdiensten doen. Eerst de films en nu de advertenties. Voor mij is het unieke van Apple TV+ juist het mooie aan de dienst, ten opzichte van bijvoorbeeld Netflix. Think different, zoals Steve Jobs zou hebben gezegd.

Netflix verwijdert populaire sitcom en heerlijke detective-serie

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen