Zo check je of je elektrische fiets illegaal is in Nederland
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.want.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F05%2Fphoto-1641546088653-825bebd28fe2-_1_.jpg)
Elektrische fietsen zie je steeds vaker op fietspaden. Maar rijden op zo’n e-bike betekent niet automatisch dat je ook legaal onderweg bent.
Elektrische fietsen zijn tegenwoordig super populair. Ze maken het fietsen makkelijker en sneller, en bijna iedereen heeft er wel één of overweegt er een te kopen. Maar lang niet alle e-bikes mogen zomaar op fietspaden rijden in Nederland.
Sommige e-bikes zijn namelijk illegaal, en dat kan vervelende gevolgen hebben. Denk aan een flinke boete, inbeslagname van je fiets of problemen met je verzekering als er iets misgaat. Daarom is het slim om even te checken of jouw elektrische fiets écht binnen de regels valt.
Wanneer is een elektrische fiets illegaal?
In Nederland gelden er duidelijke regels voor elektrische fietsen, vooral gericht op veiligheid voor jou en je medeweggebruikers. Een e-bike mag maximaal trapondersteuning geven tot 25 kilometer per uur. Dit betekent dat als de motor je harder ondersteunt zonder dat je zelf harder gaat trappen, je officieel geen e-bike meer hebt, maar een speed pedelec of bromfiets.
Daarnaast mag het motorvermogen niet meer dan 250 watt zijn. En heel belangrijk: de motor mag alleen werken als jij zelf meetrapt. Als je fiets dus ook vooruit gaat zonder dat je trapt, bijvoorbeeld met een gashendel, dan is het niet meer een gewone elektrische fiets, maar een brommer in de ogen van de wet.
Het rijden op een illegale elektrische fiets kan je flink wat narigheid opleveren. Als je bijvoorbeeld een speed pedelec zonder kenteken, helm en verzekering op het fietspad gebruikt, overtreed je de wet. De politie kan je een boete geven die kan oplopen tot €320, en in sommige gevallen wordt je fiets in beslag genomen.
Bovendien ben je bij een ongeluk vaak niet verzekerd, waardoor je zelf voor alle schade en letsel opdraait. Natuurlijk is er ook een veiligheidsaspect: een elektrische fiets die veel harder gaat dan een gewone fiets hoort niet tussen voetgangers, kinderen en oudere fietsers. Dat kan leiden tot gevaarlijke situaties.
De checklist voor een illegale e-bike
Hoewel de genoemde regels duidelijk lijken, kan het soms toch lastig zijn om precies te bepalen of je met jouw elektrische fiets de weg op mag in Nederland. Daarom is het handig om onderstaande punten goed te onthouden en te controleren bij je eigen e-bike.
#1 Gaat jouw fiets harder dan 25 km/u met ondersteuning?
Spring eens op je fiets en voel hoe hard de motor je helpt. Gaat de trapondersteuning uit als je 25 km/u haalt, of blijft het motortje harder duwen?
Als je met een beetje inspanning 30 of 35 km/u bereikt met hulp van de motor, dan is de kans groot dat je een illegale of opgevoerde fiets hebt. Die fietsen horen officieel op de rijbaan en niet op het fietspad, en dat betekent weer andere regels.
#2 Trap je zelf nog?
Als je elektrische fiets ook vooruit gaat zonder dat jij trapt, bijvoorbeeld door een gashendel of knopje, dan valt hij niet meer onder de categorie e-bike. Dit is verboden op het fietspad en betekent dat je eigenlijk een brommer bestuurt.
Die moet je dan ook verzekeren, een kenteken hebben en een helm dragen. Controleer dit goed, want zo’n ‘opgevoerde’ elektrische fiets is dus echt illegaal als gewone fiets.
#3 Wat staat er op de motor?
Bekijk het motortje eens goed: vaak zit er een sticker of label met technische gegevens. Staat daar een vermogen van meer dan 250 watt? Dan is je elektrische fiets eigenlijk te sterk voor de Nederlandse regels.
Ook als er geen label is, kan het zijn dat je motor zwaarder is dan toegestaan. Dit kan bijvoorbeeld voorkomen bij fietsen die uit het buitenland komen of opgevoerd zijn.
#4 Is de elektrische fiets opgevoerd?
Sommige mensen halen een setje online om de begrenzer van hun fiets uit te zetten, waardoor de motor langer en harder helpt dan wettelijk mag. Dit is verboden en kan leiden tot boetes.
Daarnaast vervalt vaak de garantie van je elektrische fiets als je hem laat opvoeren, en kan onderhoud lastiger worden. Bovendien breng je jezelf en anderen in gevaar als je fiets harder gaat dan het fietspad veilig kan hebben.
Wat als je elektrische fiets illegaal blijkt?
Is jouw elektrische sneller dan toegestaan of werkt hij zonder dat je meetrapt, dan kun je twee dingen doen. Ten eerste kun je hem laten terugbouwen naar de officiële specificaties. Dit zorgt ervoor dat je weer legaal en veilig de weg op kunt.
Ten tweede is er de optie om je fiets als speed pedelec te laten registreren. Dat betekent dat je dan wel een kentekenplaatje nodig hebt, verplicht een helm moet dragen, op de rijbaan moet fietsen en een verzekering moet afsluiten. Houd er rekening mee dat je voor een speed pedelec in Nederland minimaal 16 jaar moet zijn en in het bezit van een bromfietsrijbewijs.
Als je een nieuwe e-bike koopt, vraag dan altijd naar de technische specificaties. Koop nooit een opgevoerde fiets of een setje om je fiets sneller te maken, want dat is illegaal en gevaarlijk.
Wil je het zelf nog eens goed nalezen of je verder verdiepen? Bezoek dan de officiële websites van de Rijksoverheid en de RDW. Zo weet je zeker dat je goed zit en blijf je veilig op de weg in Nederland.