Waarom de elektrische auto toch niet zo goed is voor het milieu
De elektrische auto stoot veel minder uit dan een benzineauto, maar is toch niet altijd zo goed voor het milieu. Indonesië is daarvan het voorbeeld.
Als het aan de Europese Unie ligt, worden er vanaf 2035 alleen nog maar elektrische auto’s verkocht. Een nobel streven, aangezien deze auto’s veel minder CO2 uitstoten dan benzineauto’s. Toch kleven er ook nadelen aan deze duurzame ontwikkeling.
De onderdelen voor de batterijen van elektrische auto’s moeten immers ergens vandaan komen. En juist daar wringt de schoen. De natuur in Indonesië komt namelijk ernstig in gevaar door de jacht op grondstoffen.
Batterijen voor elektrische auto’s zijn niet zo milieuvriendelijk
Een van de belangrijkste grondstoffen voor batterijen van elektrische auto’s is nikkel. De vraag naar dit metaal is de afgelopen jaren dan ook flink toegenomen. Voor veel landen is het inmiddels een lucratieve industrie, zo ook voor Indonesië, waar grote nikkelvoorraden te vinden zijn.
Een van de gebieden waar nikkel wordt gewonnen, is het Raja Ampat-archipel in de provincie Papua, in het zuidwesten van Indonesië. Dit ooit groene paradijs verandert nu in rap tempo in een zandvlakte, zo blijkt uit beelden van de BBC en Global Witness.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.want.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F06%2FNikkel-Indonesie-elektrische-auto.jpg)
Het blijft niet bij alleen kale stukken grond. Het afvalwater uit de mijnen stroomt rechtstreeks de zee in, waardoor ook het onderwaterleven zwaar wordt aangetast. Volgens Global Witness is het mijngebied inmiddels met 500 hectare uitgebreid, een oppervlakte die gelijkstaat aan 700 voetbalvelden.
Uit een studie van Forest Watch Indonesia blijkt bovendien dat het kappen van bossen voor nikkelwinning direct in verband staat met lokale overstromingen en landverschuivingen. Niet echt een fijne gedachte als je een elektrische auto koopt.
Indonesië grijpt in
Toch lijkt de Indonesische overheid nu in actie te komen. Van vier van de vijf mijnbedrijven zijn de vergunningen ingetrokken. Slechts één bedrijf mag voorlopig doorgaan met zijn werkzaamheden. De overheid zegt de activiteiten nauwlettend te volgen en stelt als voorwaarde dat het bedrijf zich moet inzetten voor natuurherstel.
Biologen reageren positief op deze stap van de overheid. Greenpeace blijft echter voorzichtig optimistisch. De milieuorganisatie vreest dat rechters de overheidsbeslissing kunnen terugdraaien.
Een lastig dilemma
Indonesië is wereldwijd de grootste nikkelproducent en levert ongeveer de helft van de totale wereldproductie. Het is dan ook een belangrijke inkomstenbron voor het land. Tegelijkertijd is nikkel, ondanks de enorme ecologische impact, onmisbaar voor het realiseren van klimaatdoelen en het beperken van de opwarming van de aarde – die op haar beurt ook weer grote gevolgen heeft voor de natuur in Indonesië.
Het is dus een complex dilemma: aan de ene kant vernietigt de winning van nikkel plaatselijke natuurgebieden, terwijl het aan de andere kant juist het wereldwijde milieu ten goede komt. Zorgvuldig beleid is dan ook noodzakelijk om nikkel te kunnen winnen zonder onherstelbare schade aan te richten.
Je elektrische auto heeft geen laadpaal meer nodig dankzij Duitsland