Is een microcar goedkoper dan een elektrische auto?

Elektrische auto's Jeroen Kraak 1 mrt 2024
Leestijd: 3 minuten

De elektrische auto is inmiddels een vast gezicht op de weg, terwijl de microcar een steeds populairder alternatief wordt. Welke van de twee is nu echt het goedkoopst om te rijden?

Een elektrische auto is niet alleen beter voor het milieu, maar kan ook flink geld besparen als je veel rijdt, omdat elektriciteit goedkoper is dan benzine.

Net zoals de elektrische auto rijdt ook de microcar op elektriciteit. Op het eerste gezicht lijkt de laatste goedkoper vanwege de lagere aanschafprijs. Maar is dit ook echt zo?

De kosten van de elektrische auto en microcar

Onze collega’s van Autovisie namen de proef op de som. Zij hebben de goedkoopste elektrische auto gepakt (de Dacia Spring) en deze vergeleken met de Microlino.

Met een prijs van 21.750 euro is de Dacia Spring de goedkoopste elektrische auto op dit moment. Voor dat geld krijg je 45 pk en een actieradius van 230 kilometer. De accu heeft een nettocapaciteit van 25 kWh. Deze auto gaat niet heel snel, want de topsnelheid ligt op 125 kilometer per uur.

(Afbeelding: Microlino)

De Microlino is zeker niet de goedkoopste microcar die verkrijgbaar is. De vanafprijs is 18.290 euro en biedt een 10,5 kWh accu. Daarmee leg je op een volle lading 177 kilometer af. Voor zowel de Dacia als de Microlino kun je Sepp-subsidie krijgen.

Als we naar het verbruik kijken, heeft de elektrische auto een hoger verbruik dan de microcar in deze vergelijking. Voor 100 kilometer heb je bij de Dacia 14,7 kWh nodig, terwijl dat bij de Microlino volgens de fabrikant 7 kWh is. Autovisie komt tijdens een test echter op 10 kWh uit. Voor beide modellen hoef je geen belasting te betalen, maar dat kan in 2025 veranderen.

Autovisie gaat bij de test uit van iemand die enkel thuis oplaadt en zo’n 30 kilometer per dag rijdt, wat uitkomt op zo’n 11.000 kilometer per jaar. Deze persoon heeft de elektrische auto of microcar twee jaar in bezit.

Verbruik

In het goedkoopste geval komt de Microlino uit op 770 kWh en in het duurste geval is dit 1100 kWh. In totaal komt het verbruik uit op 192,50 euro of 275 euro als we uitgaan van 0,25 euro per kWh. In twee jaar komt dat uit op 385 euro of 550 euro. Toch moet je ook rekening houden met laadverliezen.

Is een microcar goedkoper dan een elektrische auto?
De Dacia Spring. (Afbeelding: Dacia)

De Dacia Spring verbruikt 14,7 kWh per 100 kilometer. Als je het sommetje maakt, kom je uit op 404,25 euro aan elektriciteit per jaar. In 2 jaar is dat 808,50 euro.

Kosten voor onderhoud

Natuurlijk is elektriciteit niet de enige kostenpost voor de elektrische auto en microcar. Ook komt daar onderhoud bij. De Microlino moet één keer per jaar of per 15.000 kilometer een onderhoudsbeurt krijgen. Deze onderhoudsbeurt kost 126 euro. Doe dat keer twee en je komt op 252 euro uit. De Dacia Spring heeft maar een keer onderhoud nodig. Deze kost ook 126 euro.

Hoewel de Microlino kleiner is, geldt hiervoor geen reductie op het parkeertarief. Je betaalt dus voor zowel een elektrische auto als een microcar hetzelfde parkeertarief.

Als laatste kostenpost blijft de verzekering over. Een verzekering voor een elektrische auto is makkelijk te vinden, maar voor een microcar is dat flink lastiger. Gelukkig zijn er verzekeraars die het voertuig wel gewoon verzekeren.

Een verzekering voor de Microlino WA+Casco kost bij vijf schadevrije jaren 45 euro per maand. Opvallend genoeg is de verzekering voor de Dacia Spring goedkoper. Deze komt op iets meer dan 37 euro uit.

Is de elektrische auto of de microcar het goedkoopst?

Tel je alle kosten bij elkaar op, dan kost de Dacia Spring je 2.530 euro, exclusief de aanschafkosten. Voor de Microlino ligt dat tussen de 2.450 euro en 2.590 euro, afhankelijk van het precieze verbruik. Qua kosten liggen de microcar en elektrische auto dus ongeveer bij elkaar. Het verschil zit ‘m vooral in de aanschafwaarde.

Dit viel mij op aan de Humane AI Pin tijdens MWC 24

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen