‘s Werelds lichtste motor te vinden in nieuwe elektrische fiets

Elektrische fietsen Jeroen Kraak 2 jul 2025
Leestijd: 2 minuten

Elektrische fietsen zijn vaak flink zwaarder dan gewone exemplaren en dat komt door de motor en accu. Dit model laat zien dat het anders kan.

Ridley is een relatief onbekend merk, maar veel wielrenners zullen het wel herkennen. Het maakt namelijk vooral sportieve fietsen zoals wielrenfietsen en mountainbikes. Tegenwoordig heeft het ook sportieve elektrische fietsen.

Voor een sportfiets is het belangrijk dat ie zo licht mogelijk is. Elke extra gram zorgt ervoor dat je, vooral op een heuvel, een hoger wattage moet trappen om boven te komen, wat dus meer energie kost. Met een lichte motor wil het bedrijf dat nu voorkomen.

De elektrische fiets met een extreem lichte motor

De motor voor de elektrische fiets die Ridley heeft gebouwd is de TQ HPR40. Deze brengt 1,17 kilo naar de crank en 1,46 kilo naar de stang, waar ook de accu zit. In totaal dus 2,63 kilo.

Goed, het is niet de sterkste motor, want hij heeft 200W, waar een elektrische fiets normaal maximaal 250W mag hebben. Je levert dus iets in op vermogen. Toch weet deze motor een koppel te bieden van 40 Nm. Dit is genoeg voor een klim of om net wat extra kracht te leveren op een gravelweg.

's werelds lichtste motor te vinden in nieuwe elektrische fiets
(Afbeelding: Ridley)

Aangezien deze motor in sportfietsen zit, is er een dikke kans dat je over de 25 kilometer per uur gaat. Daarop is de motor begrensd, en dus stopt die als je echt kracht gaat zetten. Desondanks geeft de motor in de elektrische fiets een zeer natuurlijke ondersteuning.

Bij een racefiets kan het er natuurlijk een beetje raar eruitzien als er een motor in zit, daarom zit alles goed verborgen. De motor is nauwelijks opvallend in de crank en de accu zit keurig weggewerkt in de buis, die maar een klein beetje dikker is. Ook de besturing valt nauwelijks op, want je ziet de ondersteuning via een paar kleine ledlampjes. Met deze elektrische fiets kun je dus prima in je wekelijkse peloton meefietsen.

Niet goedkoop

Wat niet zo licht is, is de prijs. In totaal zijn er drie uitvoeringen van deze elektrische fiets. De goedkoopste is de E‑ASTR SRAM Apex XPLR AXS voor 7.199 euro. De midrange-versie AXS 1×13 gaat de deur uit voor 8.199 euro en het duurste model met de Shimano GRX 2×12 Di2 kost je 8.899 euro.

Voor dat geld krijg je er wel een carbon frame en carbon wielen bij, wat dus meer schokken absorbeert. Ideaal dus als je over gravel rijdt, waar deze fiets extra op kan excelleren. Daarnaast zitten er ook speciale gravelremmen op. Het is dus een ideaal model als je net even wat extra ondersteuning wil.

Waarom je je elektrische fiets in 2025 (niet) wil verzekeren

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen