Elektrische fiets mee op de fietsendrager? Dit wil je weten

Elektrische fietsen Sam Dille 20 jul 2025
Leestijd: 5 minuten

Ga je met de auto op vakantie en neem je je e-bike mee? Goed plan, maar weet waar je aan begint.

Steeds meer vakantiegangers nemen hun elektrische fiets mee op reis. Niet zo gek, want een e-bike maakt het verkennen van een nieuwe omgeving niet alleen makkelijker, maar ook comfortabeler. Lange afstanden, heuvelachtig terrein of tegenwind zijn geen probleem meer. Toch brengt het vervoeren van zo’n zware fiets uitdagingen met zich mee. Zeker als je gebruikmaakt van een fietsendrager.

Waar moet je precies op letten als je je elektrische fiets veilig en zonder schade wil vervoeren? Je vrienden van WANT leggen je uit welke fietsendrager geschikt is, hoe je het gewicht goed verdeelt en waarom het verwijderen van de accu vaak verstandig is. Met deze tips vertrek je goed voorbereid en kun je zorgeloos genieten van je welverdiende fietsvakantie.

Is jouw fietsendrager geschikt voor een elektrische fiets?

Een belangrijke eerste stap is controleren of jouw fietsendrager geschikt is voor het gewicht van elektrische fietsen. E-bikes zijn namelijk een stuk zwaarder dan gewone fietsen. Terwijl een standaard stadsfiets rond de 18 kilo weegt, kan een elektrische fiets makkelijk 25 tot 30 kilo wegen.

Heb je twee elektrische fietsen, dan kom je dus al snel boven de 50 kilo uit. Niet iedere fietsendrager kan dat aan. Controleer daarom altijd het maximale draagvermogen van de drager, dat meestal vermeld staat in de handleiding of op een sticker op het product. Twijfel je? Dan is een speciale fietsendrager voor elektrische fietsen een veilige keuze.

Niet alleen de fietsendrager zelf moet het gewicht aankunnen, ook de trekhaak van de auto speelt een belangrijke rol. Iedere auto heeft een maximale kogeldruk: dat is het maximale gewicht dat verticaal op de trekhaak mag drukken. Deze waarde verschilt per auto en vind je terug in het instructieboekje.

Bij veel middenklasse auto’s ligt de kogeldruk rond de 75 kilo. Rijd je met een kleinere auto, dan is dit vaak minder, soms slechts 30 of 50 kilo. Het is belangrijk dat je onder deze grens blijft. Zit je te hoog, dan breng je niet alleen schade aan de auto aan, maar riskeer je ook problemen bij schadeafhandeling en kun je zelfs boetes krijgen.

Het plaatsen van je elektrische fiets op een fietsendrager

Het plaatsen van de fietsen op de drager lijkt misschien eenvoudig, maar het verdient aandacht. Zeker bij zware elektrische fietsen is het verstandig om dit samen met iemand anders te doen. Plaats de fietsen bij voorkeur kruislings op de drager, zodat ze niet met elkaar verstrengeld raken en het gewicht goed verdeeld wordt. Veel mensen vinden het handig om een foto te maken van hoe de fietsen het beste passen. Dat scheelt tijd en gedoe bij een volgende rit.

Zorg dat je de fietsen stevig vastzet met de klemmen van de drager. Let bovendien op de plaats van de frameklemmen, vooral bij bredere framebuizen. In sommige gevallen is het handig om de buis onder het zadel te gebruiken. Vergeet ook niet de wielen goed vast te zetten met de spanbanden. Een extra spanband rondom beide fietsen kan helpen om het geheel nog stabieler te maken.

Elektrische fiets op fietsendrager? Dit moet je weten
(Afbeelding: ANWB)

Hoewel het niet verplicht is, raden de meeste fabrikanten aan om de accu uit de fiets te halen voordat je deze op de drager zet. Niet alleen scheelt dit behoorlijk wat gewicht, vaak zo’n 3 kilo per accu, het is ook beter voor de veiligheid en de levensduur van de accu. Bewaar de accu’s in de auto, het liefst onder de bagage om verschuiven te voorkomen. En zorg dat de accupolen van de elektrische fiets zelf worden afgedekt tegen vocht en vuil.

Verlichting en kentekenplaat

Als je fietsendrager het zicht op de normale verlichting of het kenteken van de auto belemmert, ben je verplicht om verlichting en een extra kentekenplaat op de drager te monteren. De meeste moderne dragers zijn standaard voorzien van achterlichten en richtingaanwijzers. Controleer of jouw aansluiting past: sommige oudere auto’s hebben een 7-polige stekker, terwijl moderne dragers vaak een 13-polige aansluiting gebruiken. Gelukkig zijn verloopstekkers makkelijk verkrijgbaar.

Daarnaast is het wettelijk verplicht om een witte kentekenplaat met zwarte letters op de drager te monteren. Een geel exemplaar is niet toegestaan. Deze witte platen kun je eenvoudig laten maken bij een RDW-erkend bedrijf. Een zelfgemaakte variant is verboden en kan tot een boete leiden.

Ga je de grens over? Let dan goed op de regels van het land van bestemming. In sommige landen, zoals Spanje en Italië, is een rood-wit markeringsbord verplicht als de elektrische fietsen achter de auto uitsteken. Ook kan het nodig zijn om een NL-sticker of een witte nummerplaat met NL-vermelding te voeren.

Is pechhulp voor je elektrische fiets een goed idee?
(Afbeelding: Unsplash)

Tijdens het rijden: snelheid en veiligheid

Tijdens de rit is het verstandig om je snelheid aan te passen. De meeste dragers voor elektrische fietsen zijn getest tot ongeveer 120 kilometer per uur. Houd echter rekening met zijwind en de onvoorspelbare balans van je voertuig. Rijd je in een bergachtig gebied of op snelwegen in Zuid-Europa? Dan is een lagere snelheid een stuk veiliger.

Of je nu binnen Nederland blijft of richting het zuiden van Europa reist: met een goede voorbereiding voorkom je problemen onderweg. Kies een geschikte drager, controleer de kogeldruk en trekhaak, verwijder de accu’s voor vertrek en vergeet de juiste verlichting en kentekenplaat niet. Zo stap je straks zonder zorgen op de fiets en begint jouw vakantie zodra je de eerste kilometers maakt.

Je huis zomerfris met de Dreame H15 Pro Heat: dweilen en stofzuigen in één

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen