Zo scoor je zo goedkoop mogelijk een elektrische fiets
Een elektrische fiets is al duur genoeg. Houd daarom rekening met deze verborgen kosten om het zo goedkoop mogelijk te houden.
Of je nou lang hebt ontkend of vanaf dag één aan laaiend enthousiast was: een elektrische fiets is ontzettend handig. En nu ze al lang niet meer voor enkel ouderen of fietsfanaten zijn weggelegd, is de kans groot dat ook jij twijfelt om er eentje te scoren. Het enige nadeel is dat de fietsen doorgaans behoorlijk aan de prijs zijn.
Want of je nu een fiets bij de fietswinkel, ‘experience center’ of via een webshop koopt: het prijskaartje is niet mals. Helemaal vervelend is dat er vaak nog extra kosten voor bijvoorbeeld onderhoud bijkomen. Deze kosten zijn vaak verborgen. Welke kosten zijn dit en hoe zorg je ervoor dat deze niet de pan uit rijzen?
Let op deze verborgen kosten om je elektrische fiets goedkoop te houden
Als je een elektrische fiets gaat kopen, zullen niet direct alle kosten worden vermeld. Als je de fiets bijvoorbeeld bij een fietsenwinkel koopt, kan het dat deze kosten nog onderaan de factuur erbij komen. Of in andere gevallen zijn dit kosten die je bijna niet kunt ontlopen wanneer je de fiets veelvuldig gebruikt. Door op deze kosten te letten, kun je je uitgaven rondom de elektrische fiets laag houden.
opknapbeurt of rijklaar maken
Sommige verkopers proberen je met service tegemoet te komen. Ze garanderen dan dat je de elektrische fiets direct zonder mankementen kunt gebruiken. Hiervoor brengen ze wél nog kosten in rekening om je fiets rijklaar te maken.
Het verschilt per fietsenwinkel of leverancier hoeveel deze kosten zijn. Zeker als je tweedehands koopt kunnen deze verborgen kosten nogal hoog zijn. Over het algemeen rekenen fietsenwinkels tussen de 25 en 40 euro om de fiets rijklaar te maken. Dat komt dus nog eens bovenop de verkoopprijs.
Zorg voor een goed fietsslot
De beste manier om geld te besparen op je elektrische fiets is ervoor te zorgen dat deze niet gestolen wordt. Enerzijds logisch, maar door de hoge prijzen van een elektrische fiets zijn ze diefstalgevoelig. Het ringslot waarmee bijna elke fiets is voor fanatieke dieven slechts een klein obstakel.
Veel fietsenwinkels, en ook de ANWB, raden een ART-slot aan. Dit is een slot dat onder strenge eisen is goedgekeurd. Vaak is zo’n slot ook nodig om een verzekering voor je elektrische fiets af te sluiten. Deze sloten kosten tussen de 25 en 40 euro.
Let op de accucapaciteit
De geadverteerde prijs van elektrische fietsen is bijna altijd gebaseerd op het instapmodel. Dit is het model met de minste toevoegingen. In andere woorden: de elektrische fiets met de kleinste accucapaciteit. Afhankelijk van hoe grote afstanden je wilt gaan fietsen en hoe vaak je je accu wilt/kunt opladen, is het de moeite om een grotere accu te nemen.
Een grotere accu is alleen minder gunstig voor het totale kostenplaatje. Vaak komt er voor een grotere accu tussen de 100 en 300 euro bij. Toch kan dat wel het geld waard zijn om direct voor een grote accu te kiezen. Met de accu’s van 300 Wh, die op de instapmodellen zit, kun je ‘slechts’ 30 kilometer fietsen voordat je deze moet opladen. Dat is wat aan de krappe kant als je langere tours wilt fietsen.
Onderhoudsbeurten
Veel fabrikanten bieden je een onderhoudsbeurt aan na de eerste 500 kilometer. Je elektrische fiets wordt dan weer nagelopen en opgeknapt waar nodig. Maar vanaf dan is het weer aan jou om de portemonnee te trekken. Het is daarom handig om te checken wat de fabrikant precies aanbiedt en hoe duur de losse onderhoudsbeurten zijn.
Voorwiel- of middenmotor?
Naast rekening houden met welke accu je op je elektrische fiets wilt hebben, moet je ook goed letten op welke motor bij je past. Het is vervelend om erachter te komen dat de motor die je nu hebt niet optimaal bij je dagelijkse gebruik past, wat weer tot kosten kan leiden. Er zijn namelijk twee soorten motoren: een voorwielmotor en een middenmotor.
De voorwielmotor is prima voor naar het werk te fietsen in het vlakke Nederlandse landschap. Maar zodra je de bergen (en soms zelfs steile heuvels) wilt trotseren, is een middenmotor veel beter. Het nadeel is dat deze fietsen met middenmotor honderden euro’s duurder kunnen zijn. Je kunt dus beter op voorhand goed overwegen welke motor je nodig hebt in plaats van laten nog overstappen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.want.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F07%2FElektrische-fiets-Unsplash-2.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.want.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F07%2FART-fietsenslot-elektrische-fiets.jpg)