Gmail geeft je nog meer overzicht in je inbox

Apps Jeroen Kraak 16 okt 2025
Leestijd: 2 minuten

Gmail gaat je nog beter helpen om je inbox geordend te houden. Het bedrijf komt met een aantal nieuwe labels waardoor je e-mails makkelijker terugvindt.

Het is soms moeilijk om je mailbox in Gmail geordend te houden. Je krijgt dagelijks tig mails, waarvan je de helft niet leest, en daardoor wordt ordenen helemaal lastig. Het is dan soms ook echt een zooitje.

De automatische inboxcategorieën die Google toevoegt, helpen daarbij. Denk bijvoorbeeld aan Primair, Sociaal en Updates. Toch kan het volgens het bedrijf nog beter, want het introduceert een aantal nieuwe varianten.

Gmail helpt je e-mail overzichtelijk te houden

Google introduceerde eerder deze maand een nieuwe inboxcategorie in Gmail die speciaal voor aankopen is. Hierin kun je je bestellingen terugvinden, inclusief bonnen en bezorgingsupdates. Deze is echter alleen nog beschikbaar in bepaalde landen en wordt langzaam verder uitgerold.

Maar het blijft niet alleen bij winkelen in Gmail, want Google komt met meer categorieën om je e-mail verder te ordenen. In eerste instantie gaat het om twee nieuwe categorieën. De eerste is voor rekeningen, daar zie je alle betalingsmeldingen. Zo zie je in één oogopslag wat je nog moet betalen, wat voorkomt dat je een rekening te laat betaalt.

Gmail geeft je nog meer overzicht in je inbox
(Afbeelding: Unsplash)

De tweede nieuwe categorie in Gmail is voor al je reisplannen. Bij dit label zie je dus alles wat met reizen te maken heeft, zoals tickets, boekingen van hotels en excursies, en je reisverzekering. Zo heb je alles meteen bij de hand en hoef je niet in je inbox te scrollen om te zoeken waar precies je ticket is.

Nog even wachten op de nieuwe functie

Op dit moment kun je wel al eigen labels aanmaken voor bepaalde categorieën, zoals reizen en facturen, alleen moet je elke e-mail handmatig labelen. In de toekomst is dat dus veel makkelijker en wordt alles automatisch verzameld.

Deze nieuwe inboxcategorieën zijn officieel nog niet uitgerold, maar wel al in de code van versie 2025.10.06.815599742 te vinden. Google heeft ze dus al gemaakt, maar nog niet toegevoegd aan Gmail. Vermoedelijk wil het bedrijf eerst alles testen voordat het definitief uitgerold wordt. Het moet ervoor zorgen dat de berichten ook echt onder de juiste labels vallen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen