Hoe GTA 5 de inspiratie is voor deze bloedstollende thriller

Games Rik Claessen 21 apr 2025
Leestijd: 3 minuten

Regisseur Jean Luc Herbulot haalde voor zijn nieuwste film Zero veel inspiratie uit GTA 5. En dat heeft voor veel actie in de film gezorgd.

Het gebeurt vaak dat filmmakers hun inspiratie halen uit andere films, boeken, kunstwerken, muziek of andere vormen van media. Zo nu en dan is een game de inspiratiebron. Voor filmmaker Jean Luc Herbulot was dat GTA 5.

Voordat de acteurs mee mochten doen aan zijn film gaf Herbulot ze huiswerk: speel eens flink wat Grand Theft Auto 5. Dat heeft zijn vruchten afgeworpen want de nieuwste film van de regisseur is een bloedstollende thriller die rechtstreeks uit de chaotische wereld van GTA had kunnen komen.

Van gamenerd naar filmmaker

Herbulot kun je kennen van zijn vorige film: Saloum. Nu draait zijn nieuwste film, Zero in de bioscoop. Een moment om trots op te zijn als filmmaker, maar Herbulot had eerst hele andere plannen voor ogen. Tegen nieuwsplatform Polygon zei hij dat hij eerst gamemaker wilde worden.

Hoe GTA 5 de inspiratie is voor deze bloedstollende thriller
(afbeelding: Well Go USA Entertainment)

“Ik ben geboren met videogames. Je kunt me echt een super grote fan noemen”, zei Herbulot. Voordat hij zich meer ging bezighouden met films had hij altijd voor ogen een gamemaker te worden. Zo ontwikkelde hij in 2002 al een kleine RPG.

Later was hij vaker met een camera in zijn hand te vinden, maar dat weerhield hem niet veel inspiratie te putten uit zijn vorige hobby. Zo zegt hij in een interview dat hij voor zijn twee films, Saloum en Zero, veel GTA én Red Dead Redemption speelde. Die inspiratie is heel goed terug te zien in de films.

Cowboys en snelle auto’s

Het is dus wel duidelijk dat Herbulot Red Dead Redemption en GTA gebruikte voor zijn films. Zijn eerste film Saloum is namelijk een moderne western die zich afspeelt in Senegal. Het volgt het verhaal van drie huurlingen die proberen te overleven in een ruige omgeving. En dat terwijl ze hun identiteit liever geheim houden.

“Ik speelde veel Red Dead Redemption en bij veel momenten dacht ik: hoe kan ik deze verknipte en chaotische missies overbrengen naar het witte doek”, vertelt Herbulot. Het maakproces voor zijn nieuwe film Zero ging redelijk hetzelfde, alleen is daar één GTA V-personage wel terug te herkennen.

Hoe GTA 5 de inspiratie is voor deze bloedstollende thriller
De film Saloum lijkt een beetje op Red Dead Redemption (afbeelding: Lacmé)

Die ene ‘fucked-up missie’ was een grote inspiratie voor Zero“, legt Herbulot uit. Daarmee doelt hij op die verknipte missie waarin je als Trevor iemand martelt. Een gruwelijk moment, volgens Herbulot, maar eentje die hij absoluut nodig had in zijn maakproces. Zo had Zero nooit hebben kunnen bestaan zonder de wreedheid van Trevor.

Hier gaat Zero over

Trevor Phillips is zonder twijfel het bruutste personage dat GTA ooit heeft gekend. Deze hoofdpersoon uit Grand Theft Auto 5 had alle psychotische trekjes die je je maar kon indenken. Hij was onvoorspelbaar, genadeloos en bijzonder bruut.

Dat lijkt overeen te komen met de slechterik in de film Zero. Twee mannen worden namelijk wakker in een auto met een bomvest aan. Beiden hebben ze oordopjes in waarmee ze een mysterieuze stem horen die hen opdrachten geeft.

Met GTA 6 in het verschiet is het een kwestie van tijd voordat iemand weer een briljante ingeving krijgt door het spelen van die game. Het spel houdt in ieder geval de gemoederen flink bezig. Is dat trouwens niet een beetje overdreven? Je leest het hier:

GTA 6 legt de hele gamewereld plat, maar is dat wel nodig?

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen