GTA 6 opgepast: deze game kost meer dan 1 miljard dollar
GTA 6 is naar verwachting de duurste game ooit gemaakt. Maar blijft deze dat ook? Star Citizen komt aardig in de buurt.
Van gigantische bedragen in de game-industrie kijkt niemand meer van op. Maar zo nu en dan passeert zo’n astronomisch bedrag de revue, dat je niet anders kan dan je met open mond verbazen. En het afgelopen jaar was dat gigantische bedrag gekoppeld aan GTA 6: het spel zou zo’n 2 miljard dollar kosten om te maken.
Nu Rockstar Games de verschijningsdatum voor GTA 6 alwéér heeft opgeschoven, zullen die productiekosten nog wel verder stijgen. Maar wordt het spel ooit van de troon gestoten als duurste game ooit gemaakt? Die kans wordt steeds groter nu de productiekosten van het spel Star Citizen steeds verder stijgen.
Star Citizen heeft net zo’n ambitie als GTA 6
Star Citizen is alles behalve een nieuwe game, ook al is het spel na ruim dertien jaar nog steeds niet officieel uit. De game is het beste te beschrijven als een gigantische open wereld waar je in principe kunt gaan en staan in het universum waar je maar wil. Daarbij kies je je eigen carrière, bouw en koop je je eigen ruimteschepen en trek je met andere spelers op of ten strijde. Het spel wordt doorgaans lacherig ‘de ambitieuste game aller tijden genoemd’.
Maar hoe kan een spel dat in 2012 verscheen steeds duurdere productiekosten krijgen? Ter vergelijking: GTA 5 kwam in 2013 uit en had een prijskaartje van 265 miljoen dollar aan productiekosten. Dat komt omdat Star Citizen technisch gezien nog in de ontwikkelfase zit. Meer verschijnen voortijdig aan hun release al online, maar dit is doorgaans niet langer dan een jaar. Op papier is Star Citizen dus nog niet eens een gereleased game, waardoor de productiekosten al ruim 13 jaar doortellen.
Een game waar dertien jaar lang aan gewerkt wordt, heeft ook geld nodig. Dat gebeurt voornamelijk in de vorm van crowdfunding en spelerspakketten. Ook al is de game nog niet officieel af, je kunt al wel vele accessoirepakketten kopen. Er zijn zelfs ruimteschepen die je kunt kopen met echt geld. Daardoor kunnen de ontwikkelaars door blijven werken aan hun game. En als je maar lang genoeg daarmee doorgaat, stijgen die productiekosten vanzelf. Star Citizen komt nu dus aardig in de buurt van GTA 6. Naar schatting is Star Citizen onlangs de 1 miljard gepasseerd qua productiekosten.
Gaat Star Citizen tippen aan GTA 6?
Er gaat dus een hoop geld om in Star Citizen. Het vertrouwen in de game is dan ook erg groot. Sommige critici noemen het zelfs de ’toekomst van gaming’, allemaal dankzij de gigantische open wereld en spelersvrijheid die Star Citizen wil bereiken. Toch gaat niet het volledige bedrag van 1 miljard naar Star Citizen. Een deel van het geld stoppen de ontwikkelaars in een andere game waar ze aan werken: Squadron 42. Ook deze game wordt nog voor het verschijnen geprezen. Het zou GTA 6 naar de kroon steken als ‘beste’ singleplayergame. Een bijzondere uitspraak gezien beide spellen nog niet eens zijn verschenen.
Het gigantische productiebedrag is in ieder geval een bevestiging van de minstens zo grote reputatie die Star Citizen geniet. Wat geld betreft is de game al vaker in opspraak gekomen. Eerder dit jaar kregen de makers kritiek omdat ze een pay-to-winelement hadden toegevoegd in de vorm van ‘flight blades’ voor je ruimteschip. Deze onderdelen waren alleen met echt geld te kopen en zorgden voor een aanzienlijk voordeel ten opzichte van je tegenstanders in ruimte gevechten.
Hoe dan ook is Star Citizen een project van buitengewone proporties. Tegelijk is het een spel waar nog veel mis mee is omdat het nog niet volledig is afgerond. Mogelijk zijn we voor een eenzelfde ervaring behoedt met GTA 6. Het uitstellen van de langverwachte opvolger van GTA 5 heeft de game in ieder geval qua productie niet goedkoper gemaakt. Benieuwd of dit invloed gaat hebben op de prijs van de game? Je leest het hieronder:
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.want.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F11%2FStar-Citizen-2.webp)