Instagram maakt einde aan grote ergernis van veel gebruikers

Apps Jeroen Kraak Gisteren
Leestijd: 2 minuten

Instagram wordt binnenkort wat gebruiksvriendelijker. Het laat je nu beter bepalen welke reels je wel of juist niet wil zien.

Het Instagram-algoritme kan soms behoorlijk irritant zijn. Er verschijnen allemaal reels waar je niet op zit te wachten en het lijkt bijvoorbeeld niet zo goed te werken als het algoritme van TikTok.

Daar gaat Instagram verandering in brengen. Hoewel het bedrijf AI nog steeds laat bepalen wat je ziet, heb je straks zelf wel meer inbreng in de onderwerpen. Als eerste wordt het ingevoerd bij Reels, maar mogelijk later ook bij je Explore-pagina.

Instagram gaat je reels aanpassen

Instagram zet nog meer in op AI, laat het weten. “Met AI kan je makkelijker de onderwerpen personaliseren die je wil zien in je Reels. Het voelt hierdoor nog meer op maat gemaakt.”

Je kan dat algoritme straks zelf aanpassen door op een icoontje te drukken in de rechterbovenhoek. Hierbij open je “Jouw Algoritme”. Je ziet daarin meteen welke onderwerpen Instagram voor je heeft geselecteerd en kunt ze ook aanpassen.

Instagram maakt einde aan grote ergernis van veel gebruikers
De nieuwe functie in Instagram. (Afbeelding: Instagram)

Zo typ je makkelijk in welke onderwerpen je meer of minder wil zien en vervolgens wordt dit toegepast in je Reels. Daarnaast is het ook mogelijk om jouw interesse te delen in je Story, zodat vrienden en volgers kunnen zien welke onderwerpen jij interessant vindt. Je kan er ook een beschrijving bij krijgen zoals: “Recent ben je bezig met creativiteit, sport hypes, fitness motivatie en skateboarding.”

De functie komt eerst naar de Verenigde Staten, maar zal later ook in andere landen beschikbaar zijn. Wanneer dit precies is, is nog onbekend.

Experimenteren met AI

Overigens lijkt Instagram niet alles goed te doen wat betreft AI. Gisteren was er nog ophef over dat Instagram sensationele en foutieve koppen maakte op het platform. Hierbij gebruikte het vermoedelijk een LLM, oftewel een taalmodel, om AI aan te sturen.

Overigens is het niet het enige bedrijf dat een blauwtje heeft gelopen met AI. Eerder maakte Google al dezelfde fout met koppen in Discover. Recent is er echter veel ophef over een Nederlandse McDonald’s-reclame.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen