McDonald’s verwijdert ‘verschrikkelijke’ Nederlandse AI-reclame na flinke online kritiek

AI Jeroen Kraak Gisteren
Leestijd: 2 minuten

Dat AI niet altijd werkt, daar is McDonald's op een pijnlijke manier achtergekomen. Een reclame die het bedrijf maakte, is meteen offline gehaald.

Elk bedrijf wil een zo zoetsappig en uniek mogelijke kerstreclame maken en McDonald’s is daar geen uitzondering op. Het bedrijf brengt jaarlijks een kerstreclame uit en ook dit jaar had het bedrijf grootse plannen.

In plaats van acteurs en een crew in te huren, koos het bedrijf voor AI. Een ideale oplossing om kosten te besparen, maar het heeft het bedrijf meer kwaad gedaan dan goed.

De Nederlandse AI-reclame van McDonald’s

De studio achter de reclame was ontzettend trots op het resultaat. De medewerkers zeiden amper geslapen te hebben omdat ze zoveel verschillende AI-prompts hadden geschreven. Volgens hen hadden zij dan ook de reclame gemaakt, in plaats van AI de credits te geven.

Maar als je de reclame ziet, kun je er echter amper trots op zijn. De reclame speelt zich af in Amsterdam, maar ziet er compleet ongeloofwaardig uit. Neem nou een enorme heuvel die over een gracht heen gaat, of de ongelukken en valpartijen die er niet natuurlijk uitzien.

En dat het er slecht uitziet, is veel gebruikers opgevallen. McDonald’s koos er al voor om geen reacties onder de video op YouTube toe te staan, maar nu is zelfs de gehele reclame verwijderd. Toch heeft McDonald’s met deze reclame zijn missie voor elkaar gekregen, want de video brengt mensen bij elkaar en zorgt voor eenheid. Iedereen vindt de reclame verschrikkelijk.

Reacties op social media over de McDonald’s-reclame

De reacties op social media zijn niet mals. “Het meest depressieve aan deze reclame is hoe misantropisch en verschrikkelijk dit is.” Een ander reageert: “Deze bedrijven lijken maar niet de mensen te kunnen begrijpen.”

Een reactie die alles samenvat, luidt: “Het is zo grappig om te zien hoe AI-bedrijven publiekelijk beargumenteren dat alles wat met AI gemaakt wordt net zoveel hard werk kost als altijd, en tegen de investeerders bepleit dat AI alles moeiteloos maakt en al het werk overbodig maakt.”

‘Vakmanschap en technologie komen samen’

De studio die achter de reclame zit, 80 Level, en reclamebureau TBWA/NEBEKO, zijn echter verbaasd over de reacties: “Zeven weken lang sliepen we nauwelijks, met tot wel tien van onze AI- en productspecialisten bij The Gardening Club die nauw samenwerkten met de regisseurs. Elk shot doorliep een rigoureus ontworpen proces.”

In de verklaring over de video gaat de studio verder: “De magie zit in het team erachter, mensen die grenzen verlegden, vragen stelden, experimenteerden, vloekten op kapotte modellen, onmogelijke problemen oplosten en weigerden totdat elk frame filmisch aanvoelde. Voor mij het bewijs van iets veel groters: dat wanneer vakmanschap en technologie samenkomen met een duidelijke intentie, werk kan worden gecreëerd dat echt filmisch aanvoelt.”

Overigens is McDonald’s niet het enige bedrijf dat flinke kritiek krijgt voor het gebruiken van AI in een reclame. Eerder kreeg Coca-Cola al eenzelfde soort reactie. Het is dus nog maar de vraag of grote bedrijven de komende tijd AI-reclames durven in te zetten.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen