Komt AI je baan stelen? Deze banen lopen het meest gevaar
AI lijkt steeds meer te kunnen. Microsoft heeft dan ook onderzoek gedaan naar welke banen de grootste kans hebben om vervangen te worden door AI.
Dat AI steeds capabeler wordt, is algemene kennis. Steeds vaker maken mensen gebruik van chatbots als ChatGPT, Gemini of Co-Pilot om hun leven makkelijker te maken. Laatstgenoemde is een op ChatGPT-gebaseerde chatbot van Microsoft. De softwaregigant heeft onderzoek gedaan op basis van 200.000 duizend gesprekken met Co-Pilot om erachter te komen waar de AI het meeste voor gebruikt wordt.
De geanonimiseerde gesprekken vonden plaats over een tijdsperiode van negen maanden in 2024. Bij het onderzoek werd niet alleen gekeken waarvoor AI gebruikt werd, maar ook of de inzet van de bot succesvol was. Het gebruik van AI garandeert namelijk niet altijd een goed resultaat. Tot slot keken ze naar gebruikersfeedback (duimpjes omhoog) in de gesprekken met Co-Pilot. Deze metingen gecombineerd zorgen voor een zogenaamde AI-toepasbaarheidsscore.
Banen in gevaar oor AI
Een hogere score betekent niet zozeer dat die banen direct meer gevaar lopen. Het houdt vooral in dat een beroep met een hoge AI-toepasbaarheid meer beïnvloed wordt door AI. Op den duur kan dat wel betekenen dat sommige banen deels of volledig geautomatiseerd worden door kunstmatige intelligentie. Dit zijn de banen of branches met de hoogste AI-toepasbaarheid:
- Tolken en vertalers
- Historici
- Stewards/stewardessen
- Verkopers
- Schrijvers en auters
- Klantenservice
- Telefonistes
- Ticketagenten/reisbedienden
- Makelaars
- Politiek wetenschappers
- Nieuwsanalisten/verslaggevers/journalisten
- Wiskundigen
- Technische schrijvers/eindredactie/PR
Microsoft heeft ook de AI-toepasbaarheid van verschillende beroepsgroepen geïdentificeerd. Beroepsgroepen die (deels) vervangen zouden kunnen worden door AI zijn onder andere:
- Verkoop-gerelateerd
- Computer- en wiskundige beroepen
- Kantoor- en administratieve ondersteuning
- Gemeenschaps- en sociale dienstverlening
- Kunst, design, entertainment, sport en media
- Bedrijf en financiële operaties
- Educatieve instructie en bibliotheek
Het is belangrijk te begrijpen dat in deze beroepsgroepen het gebruik van chatbots het meeste voorkomt, met succes. De meest voorkomende taken waarvoor gebruikers hulp zoeken, zijn informatie verzamelen, schrijven en communiceren met anderen. De meest voorkomende activiteiten die AI zelf uitvoert, zijn informatie en assistentie verstrekken, schrijven, onderwijzen en adviseren.
De meeste ondervindingen zullen je vast niet afschrikken. Wat wel zorgelijk is, is de ontzettend snelle ontwikkeling van kunstmatige intelligentie. Waar de meeste chatbots twee jaar geleden eigenlijk nog oerdom waren, zijn ze inmiddels een vrij groot onderdeel van ons leven geworden. Hoe de werkverdeling er over 10 jaar uitziet, moet nog maar blijken.