Game-lancering van GTA-ontwikkelaar is één grote ramp
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.want.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F06%2Fmindseye5-1920x1080-9284961e736a.jpg)
De nieuwe game van oud GTA-onwikkelaar Leslie Benzies, Mindseye, heeft gisteren een desastreuse lancering gehad.
Wanneer een oud-ontwikkelaar van GTA-ontwikkelaar Rockstar Games een nieuwe studio begint, staan er vanzelfsprekend veel ogen op gericht. Leslie Benzies was een bekende naam via Rockstar door zijn aandeel in de ontwikkeling van Grand Theft Auto 3 tot en met GTA 5. Benzies staat ook bekend om het pushen van GTA Online, iets waar Rockstar destijds nog niet in geloofde.
Benzies begon in 2018 zijn eigen studio Build a Rocket Boy. Mindseye is de eerste game van de studio dat gisteren is verschenen en draait om een verhalend actie-avontuur in een toekomstige open wereld. De game heeft veel weg van de populaire Grand Theft Auto-franchise, maar met een kleinere studio kon het simpelweg niet dezelfde ambitie hebben. Nu Mindseye eindelijk uit is, blijkt er gigantisch veel mis te zijn gegaan.
Mindseye rammelt links en rechts
De eerste zorgen ontstonden in de afgelopen maanden al toen verschillende journalisten niet eens de game zelf konden spelen tijdens preview-sessies. De ontwikkelaar zat zelf aan het stuur en moest op meerdere momenten zelfs stukjes overslaan omdat het gewoon niet werkte. Ook zijn er geen codes voor recensies uitgegeven voor de releasedatum, waardoor spelers praktisch geen duidelijk beeld hadden bij de game toen deze gisteren verscheen.
https://twitter.com/SynthPotato/status/1932513105352806839
Nu de game in handen ligt van de spelers, blijkt de ramp enorm te zijn. Mogelijk nog slechter dan de lancering van Cyberpunk 2077. Op consoles draait het spel in maximaal 30 frames per seconde, iets wat in de huidige generatie juist een optie is in plaats van een verplichting. Spelers op Reddit en onder de productpagina op Steam zijn dan ook kwaad. “60 Euro voor een hoop stront”, luidt een Steam-review.
Mindseye zit vol met problemen van prestaties tot gameplay-elementen die niet werken of vastlopen. Personages die rondlopen in de stad rekken alle kanten op als ze geraakt worden of vliegen de lucht in zonder duidelijke reden. Vooral op Xbox en PlayStation wordt de game als praktisch onspeelbaar gezien.
Slechte reviews en geld terug
Op Steam worden de reviews vooralsnog samengevat als “gemixt” met veelal boze spelers die zeggen dat de game niet goed getest is en te vroeg is uitgebracht. PlayStation laat spelers hun digitale game retourneren, iets wat het bedrijf doorgaans niet toelaat. Het doet erg denken aan de situatie rondom Cyberpunk 2077, dat in 2020 een beruchte release ervaarde waarbij de game zelfs uit de PlayStation Store werd getrokken.
Creepiest Bug I have ever witnessed since AC Unity #MindsEye pic.twitter.com/qHOgYmHRIg
— viktor lindén (@viktorlindn) June 10, 2025
Mindseye-ontwikkelaar Build A Rocket Boy zegt op Reddit te werken aan updates om de prestaties op te lossen. Dat geeft de spelers echter weinig hoop. “Ik heb tot nu toe twee uurtjes gespeeld en ik kan de wazigheid en lage framerate niet trekken”, schrijft een gebruiker onder het bericht, “het is een problematische, grafische puinhoop.”
De interesse van Mindseye leek al niet al te hoog te zijn en de staat van de game gaat hier ook niet bij helpen. Op Steam heeft de game maximaal zo’n 3.000 spelers tegelijkertijd gehad. Op moment van schrijven spelen slechts 900 mensen de game. Volgens geruchten heeft de productie een goede 300 miljoen euro gekost.
Nintendo Switch 2 laat verkeerde accu-percentage zien – Zo los je het op