Netflix aangeklaagd: Nederlanders kunnen compensatie eisen vanwege prijsverhogingen
Netflix krijgt een massaclaim voor de neus gelegd door Nederlandse stichting Bescherming Consumentenbelang om de 'oneerlijke' prijsverhoging.
Vorige week was het voor de zoveelste keer raak bij Netflix: de prijzen gingen weer de lucht in. Stichting Bescherming Consumentenbelang wil daar echter een stokje voor steken. De stichting is een massaclaim gestart tegen Netflix omdat het naar eigen zeggen een oneerlijke prijsverhoging heeft doorgevoerd.
Nederland is niet het enige land dat actie onderneemt. Volgens de stichting hebben verschillende rechters in Duitsland Netflix al veroordeeld. In Oostenrijk heeft de streamer al een schikking gesloten en dus wil de Nederlandse stichting ook dat consumenten gecompenseerd worden.
‘Netflix is oneerlijk bezig’
“Netflix maakt gebruik van een eenzijdige prijswijzigingsclausule in haar algemene voorwaarden, waarmee het bedrijf de prijzen van abonnementen tussentijds kan verhogen, zonder instemming van de abonnees”, stelt de stichting. De clausule is volgens hen in strijd met de Richtlijn Oneerlijke Bedingen. De richtlijn zegt dat contractuele bepalingen tussen bedrijven en consumenten niet eenzijdig mogen worden aangepast, tenzij je daar voor het afsluiten van een abonnement duidelijk over bent geïnformeerd.
Dat is dus bij Netflix niet het geval. Het gebrek aan transparantie maakt de prijsverhoging oneerlijk en is volgens Nederlandse wetten dan ook vernietigbaar. Onder de streep komt het erop neer dat abonnees dus recht hebben op compensatie. De compensatie is in dit geval het verschil in prijsverhoging, wat vanaf het begin van je contract kan oplopen tot wel honderden euro’s.
Ook jij kan compensatie eisen. De stichting zegt dat zowel huidige als voormalige abonnees een compensatie kunnen eisen. Mensen kunnen zich aanmelden op deze site.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.want.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F09%2FAction-Netflix-smart-tv.png)