Rage 2 Review: “een game met twee gezichten”

Games Jelle van Es 21 mei 2019

De lente is een periode waarin er niet heel erg veel games uitkomen. Wanneer er dan een titel verschijnt, dan duik ik daar met plezier op. Lange tijd heb ik uitgekeken naar Rage 2. De eerste speelsessies met de game waren goed en smaakten naar meer. Met name het schietsysteem bleek gewoon erg goed. Naar aanleiding van de speelsessies had ik nog wel de kanttekening in hoeverre de game op lange termijn leuk zou gaan zijn.

Een antwoord op die vraag is niet eenzijdig. Rage 2 is een game die over het algemeen tof is. Maar wanneer je hem een paar uur achter elkaar speelt, dan begint het wel wat eentonig te worden. Ik had gehoopt dat er wat meer variatie in zou komen zitten, maar uiteindelijk is het gewoon veel knallen. Dit zijn de vijf punten die mij zijn opgevallen.

Rage 2 knalt heerlijk weg

Vanaf het eerste moment dat je Rage 2 speelt, valt op hoe goed de game wegknalt. Dit is echt zo’n titel waarbij het loont om gewoon het verstand op nul te zetten en helemaal los te gaan. Niet alleen heb je een degelijk wapenarsenaal tot je beschikking, de impact van de kogels is vaak enorm goed. Meer dan eens ben ik gewoon naar een outpost toe gegaan om daar alles en iedereen af te knallen. Het voel heerlijk om je magazijn leeg te knallen op een paar vijanden, om nog maar te zwijgen over de mogelijkheid om in een soort supermodus te komen en daarmee tijdelijk krachtiger te zijn. De manier waarop je dan vijanden omlegt, geeft veel voldoening.

Spelen met krachten is tof

Daarnaast kom je er in de game al snel achter dat er in de wereld allemaal verschillende Arks zijn te vinden. Door daar alle vijanden af te knallen, kun je naar binnen gaan en daar een bepaalde kracht vrij te spelen. Soms is het een passieve kracht, zoals de mogelijkheid om te double jumpen, terwijl het in andere gevallen een extra tool is om vijanden af te maken. Wanneer je een paar hebt vrijgespeeld, dan kun je echt heerlijk losgaan met een combinatie tussen wapens en speciale aanvallen. Met name op het moment dat je te maken krijgt met vele vijanden tegelijkertijd is dit heerlijk.

Genoeg zij-activiteiten

Wanneer je de missies even laat voor wat het is, is er redelijk veel te doen in de game. Er zijn verschillende punten waar je van alles en nog wat kunt ontdekken. In de meeste gevallen zorgt het veroveren van een basis of het uitschakelen van een gevaarlijke turret er voor dat je een experienceboost krijgt voor een factie. Daarmee kun je dan weer upgrades vrijspelen en beter worden. Of je komt onderweg een rijdend transport tegen en besluit die uit te schakelen met het voertuig waarin je rondrijdt.

Rage 2

Hoofdverhaal te kort

En dat is maar goed ook, want het hoofdverhaal van de game is nogal aan de korte kant. Wanneer je je puur op de verhaalmissies focust, dan heb je de game binnen een uur of tien wel uitgespeeld. Daarbij lijkt er aan het begin nog wat variatie te zijn, maar komt het er uiteindelijk op neer dat je eigenlijk gewoon telkens naar een bepaalde locatie toegaat en daar alles en iedereen afknalt. Nu is het schietsysteem dus goed, maar ik had gehoopt op wat meer variatie. Wat dat betreft valt het wel een tikkie tegen.

Rage 2

Personages boeien niet

Daarbij helpt het ook niet dat de personages in de game totaal niet boeien. De dingen die ze zeggen slaan vaak nergens op en diepgang ontbreekt er aan. Op die manier zijn cutscenes vooral te lang en wil je eigenlijk zo snel weer verder gaan met er op los knallen.

Rage 2

Rage 2 is zodoende niet de game geworden waarvan ik had het gehoopt. Wanneer je het in korte sessies speelt en daarbij vooral lol hebt met het afknallen van vijanden, dan is de game goed. Als je op zoek bent naar variatie en een verhaal dat lang en meeslepend is, dan is Rage 2 niet helemaal voor jou weggelegd.

Rage 2 is nu beschikbaar voor pc, PlayStation 4 en Xbox One. Wil je meer lezen over alles dat met gaming te maken heeft? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.